مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

387
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به شیشه

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 67

چکیده

 مقدمه: آثار و نتایج زیانبار و مخرب فردی, اجتماعی و فرهنگی وابستگی و اعتیاد به شیشه سبب شده است تا کادر درمانی جامعه برای پیشگیری, ترک و جلوگیری از عود مصرف این ماده مخدر اقدام کنند, لذا هدف این پژوهش اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به شیشه شهر دزفول میباشد. روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مردان وابسته به شیشه شهر دزفول بود. نمونه پژوهش شامل 63 آزمودنی بود که به صورت تصادفی ساده از بین افرادی که در تابستان 92 به کمپ ترک اعتیاد تحت نظر بهزیستی شهرستان دزفول مراجعه کرده بودند, انتخاب شدند و به گونه تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل )هر گروه 13 نفر( گمارده شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش ذهنآگاهی دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. گروهها پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی گادیانو و هربرت و مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون را بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS-21 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره ( MANCOVA ( انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد در مرحله پسآزمون بین میانگین خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری گروههای آزمایش و کنترل تفاوت آماری معناداری وجود داشت. بهعبارت دیگر آموزش ذهنآگاهی باعث افزایش خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به > 0/ شیشه شهر دزفول شد ) 001 P. ) نتیجه گیری: ارائه آموزش ذهنآگاهی بیماران را به نقاط ضعف و قوت خود و کاستن از ضعفهای خود آگاه میکند. لذا با توجه به تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر افزایش خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به شیشه توصیه میشود مشاوران, درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای افزایش خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در این افراد استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پشت یافته، آسیه، و میردریکوند، فضل اله. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به شیشه. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 5(1 )، 62-67. SID. https://sid.ir/paper/393237/fa

    Vancouver: کپی

    پشت یافته آسیه، میردریکوند فضل اله. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به شیشه. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1397؛5(1 ):62-67. Available from: https://sid.ir/paper/393237/fa

    IEEE: کپی

    آسیه پشت یافته، و فضل اله میردریکوند، “اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به شیشه،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 5، no. 1 ، pp. 62–67، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393237/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button