مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی گذرایی در گفتار کودک فارسی زبان از منظر انگاره نظری هاپر و تامسون

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 68

چکیده

 ازآنجاکه گذرایی مفهوم مهم و کاربردی در زبان و گفتمان است, بررسی آن در گفتار کودک می تواند پاسخ گوی مسایل زیادی در حوزه زبان آموزی کودک باشد. گذرایی در رویکرد معنایی-گفتمانی هاپر و تامسون براساس معیارهای متفاوتی تعریف می شود که یکی از آن ها حضور مفعول است. از دیگر معیارها می توان به عناصری همچون لحظه ای بودن و غایت مندی عمل, عاملیت کنش گر و میزان تاثیرپذیری مفعول اشاره کرد. در نوشتار پیش رو مولفه های مطرح شده در نظریه هاپر و تامسون در گفتار کودک فارسی زبان بررسی شده است و اینکه آیا تفاوتی از لحاظ مولفه های مذکور بین گفتار کودک و بزرگسال وجود دارد. تعیین مشخصات سرنمون گذرایی در گفتار کودک و میزان فراوانی آن در پیکره داده ها از دیگر مسایل بررسی شده در این پژوهش بود. به این منظور پیکره ای شامل صد بند خبری از گفتار چهار کودک فارسی زبان حدود سه سال بررسی شد. روش تحلیل داده های پژوهش ازنوع توصیفی-تحلیلی بوده است. تحلیل پیکره پژوهش نشان داد که گفتار کودک فارسی زبان می تواند معیارها و مولفه های هاپر و تامسون را در خود داشته باشد که به صورت های مختلف معنایی یا واژنحوی بروز یابد. مولفه های مشارکان در عمل, ارادی بودن, جنبشی بودن عمل و تاثیرپذیری مفعول در گفتار کودک نسبت به بزرگسال امتیاز بیشتری کسب کردند که بیان گر درجه گذرایی بالاتر بندهای گفتار کودک نسبت به بزرگسال است. سرنمون گذرایی در گفتار کودک شامل یک کنش گر (به طور معمول خود کودک) و یک شیی بی جان است که تمام معیارهای ده گانه هاپر و تامسون در آن قابل بازیابی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، فائقه، گلفام، ارسلان، و کربلایی صادق، مهرناز. (1399). بررسی گذرایی در گفتار کودک فارسی زبان از منظر انگاره نظری هاپر و تامسون. مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران، 8(3 )، 49-68. SID. https://sid.ir/paper/412792/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی فائقه، گلفام ارسلان، کربلایی صادق مهرناز. بررسی گذرایی در گفتار کودک فارسی زبان از منظر انگاره نظری هاپر و تامسون. مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران[Internet]. 1399؛8(3 ):49-68. Available from: https://sid.ir/paper/412792/fa

    IEEE: کپی

    فائقه کریمی، ارسلان گلفام، و مهرناز کربلایی صادق، “بررسی گذرایی در گفتار کودک فارسی زبان از منظر انگاره نظری هاپر و تامسون،” مطالعات زبان ها و گویش های غرب ایران، vol. 8، no. 3 ، pp. 49–68، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412792/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button