مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل پیش بینی مهارت های اجتماعی در نوجوانان تک فرزند بر اساس سبک های مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش ارایه مدل پیش بینی مهارت های اجتماعی در نوجوانان تک فرزند بر اساس سبک های مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی بود. مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی همبستگی از نوع پیش بینی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان 16-19 ساله متولد شده در خانواده های تک فرزند شهر تهران بود. گروه نمونه بر اساس فرمول کلاین از 345 نفر از نوجوانان 16 تا 19 ساله شهر تهران در مناطق 1, 2 و 3 آموزش و پرورش در سال 1398 تشکیل شد که با روش نمونه گیری قضاوتی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسش نامه مهارت های اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر (TISS), حاوی 39 عبارت, پرسش نامه مقابله با شرایط پر استرس کالزبیک-فرم کوتاه (CISS-21) دارای 48 عبارت و پرسش نامه هوش اخلاقی لنیک و کیل, دارای 40 عبارت بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد, اثر غیرمستقیم هر سه سبک مقابله مساله مدار (25/0), هیجان مدار (10/0) و اجتنابی (11/0-) بر مهارت های اجتماعی معنادار بود که از طریق میانجی گری هوش اخلاقی صورت می گیرد. اثر مستقیم متغیر درون زای هوش اخلاقی نیز بر مهارت های اجتماعی (55/0) هم در سطح 01/0 معنادار به دست آمد. میزان واریانس تبیین شده مهارت های اجتماعی توسط سبک های مقابله و هوش اخلاقی برابر با 31 درصد است. نتیجه گیری: بنابراین هوش اخلاقی از طریق هر یک از سه سبک مقابله با شرایط پراسترس می تواند بر مهارت های اجتماعی نوجوانان تک فرزند تاثیرگذار باشد و این نکته اهمیت آموزش و ارتقای هوش اخلاقی را در افزایش مهارت های زندگی اجتماعی این نوجوانان نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک زاده، آزاده، نامور، هومن، و جمهری، فرهاد. (1399). مدل پیش بینی مهارت های اجتماعی در نوجوانان تک فرزند بر اساس سبک های مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(4 )، 23-30. SID. https://sid.ir/paper/413088/fa

    Vancouver: کپی

    ملک زاده آزاده، نامور هومن، جمهری فرهاد. مدل پیش بینی مهارت های اجتماعی در نوجوانان تک فرزند بر اساس سبک های مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1399؛4(4 ):23-30. Available from: https://sid.ir/paper/413088/fa

    IEEE: کپی

    آزاده ملک زاده، هومن نامور، و فرهاد جمهری، “مدل پیش بینی مهارت های اجتماعی در نوجوانان تک فرزند بر اساس سبک های مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 4، no. 4 ، pp. 23–30، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413088/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button