Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    392
  • دانلود: 

    523
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زوج درمانی شناختی-سیستمی گاتمن و الگوی مک مستر بر عدالت زناشویی زوج های متعارض انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش، از نوع آزمایشی با گروه کنترل و گمارش تصادفی بود. تعداد 60 نفر (30 زوج) به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری در دسترس از بین زوج های متعارض مراجع کننده به مراکز مشاوره و روان شناسی خصوصی مناطق 2 و 3 شهر تهران انتخاب شدند. زوجین به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. ابتدا پیش آزمون عدالت زناشویی بر هر سه گروه اجرا شد، سپس هر کدام از گروه های آزمایش ده جلسه تحت آموزش زوج درمانی مبتنی بر نظریه گاتمن، زوج درمانی مبتنی بر نظریه مک مستر قرار گرفتند. پس از پایان جلسات آموزشی، از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد. به منظور بررسی میزان ماندگاری آموزش ارایه شده، یک ماه پس از آموزش، از هر دو گروه آزمایش، مجددا آزمون به عمل آمد. یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت میانگین عدالت زناشویی بین مراحل پیش آزمون با پس آزمون (01/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 392

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 523 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صفا آزاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    9-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    492
چکیده: 

هدف: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط اعتیاد به اینترنت با نگرش و التزام عملی نسبت به نماز در دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه به روش مقطعی بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1398 که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل سه پرسش نامه اطلاعات فردی-اجتماعی، اعتیاد به اینترنت یانگ و سنجش نگرش و التزام عملی نسبت به نماز های واجب بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16 و با استفاده از آزمون های تی تست و آنووا، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی بررسی شدند. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان، 21 سال بود که 67 درصد آن-ها را زن و 86 درصد آن ها مجرد بودند. متوسط زمان استفاده از اینترنت و فضای مجازی در دانشجویان 5 ساعت در روز بود. از بین نرم افزارهای ارتباطی شبکه های اجتماعی بیشترین میزان استفاده به تلگرام و اینستاگرام اختصاص داشت. در مجموع، 60 درصد دانشجویان اعتیاد شدید به اینترنت داشتند و اکثریت شرکت کنندگان از التزام عملی بالایی به نماز برخوردار بودند. ارتباط معکوس و معناداری بین اعتیاد به اینترنت و نمره نگرش و التزام عملی مشاهده شد (01/0p=). نتیجه گیری: با توجه به میزان بالای اعتیاد به اینترنت در دانشجویان و ارتباط معکوس آن با التزام به نماز توجه بیشتر مدیران، اساتید دانشگاه ها و برنامه ریزان فرهنگی-آموزشی در زمینه تغییرات سبک زندگی با شرایط روز، مدیریت استفاده از فضای مجازی، آشنایی با پیامدهای منفی اعتیاد به اینترنت و ایجاد فضایی برای التزام عملی دانشجویان به برنامه های دینی ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 492 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    16-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    283
  • دانلود: 

    316
چکیده: 

هدف: این پژوهش به منظور بررسی تاثیر توانمند سازی بر اساس مهارت های زندگی بر کاهش اضطراب اجتماعی در میان نوجوانان که از شبکه های اجتماعی استفاده افراطی می کنند، انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. کلیه نوجوانان شهر زاهدان که استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی داشتند جامعه آماری را تشکیل می داد؛ که از آن 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه اضطراب اجتماعی کانور و همکاران و پرسش نامه اعتیاد اینترنت یانگ استفاده شد. آزمودنی های گروه آزمایش طی 10 جلسه آموزش مهارت های زندگی را دریافت کرد اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد توانمند سازی بر اساس مهارت های زندگی موجب کاهش اضطراب اجتماعی در میان نوجوانان استفاده کننده افراطی از شبکه های اجتماعی می شود (01/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 283

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 316 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    23-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    454
  • دانلود: 

    519
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش ارایه مدل پیش بینی مهارت های اجتماعی در نوجوانان تک فرزند بر اساس سبک های مقابله با توجه به نقش میانجی هوش اخلاقی بود. مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی همبستگی از نوع پیش بینی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان 16-19 ساله متولد شده در خانواده های تک فرزند شهر تهران بود. گروه نمونه بر اساس فرمول کلاین از 345 نفر از نوجوانان 16 تا 19 ساله شهر تهران در مناطق 1، 2 و 3 آموزش و پرورش در سال 1398 تشکیل شد که با روش نمونه گیری قضاوتی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه مهارت های اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر (TISS)، حاوی 39 عبارت، پرسش نامه مقابله با شرایط پر استرس کالزبیک-فرم کوتاه (CISS-21) دارای 48 عبارت و پرسش نامه هوش اخلاقی لنیک و کیل، دارای 40 عبارت بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، اثر غیرمستقیم هر سه سبک مقابله مساله مدار (25/0)، هیجان مدار (10/0) و اجتنابی (11/0-) بر مهارت های اجتماعی معنادار بود که از طریق میانجی گری هوش اخلاقی صورت می گیرد. اثر مستقیم متغیر درون زای هوش اخلاقی نیز بر مهارت های اجتماعی (55/0) هم در سطح 01/0 معنادار به دست آمد. میزان واریانس تبیین شده مهارت های اجتماعی توسط سبک های مقابله و هوش اخلاقی برابر با 31 درصد است. نتیجه گیری: بنابراین هوش اخلاقی از طریق هر یک از سه سبک مقابله با شرایط پراسترس می تواند بر مهارت های اجتماعی نوجوانان تک فرزند تاثیرگذار باشد و این نکته اهمیت آموزش و ارتقای هوش اخلاقی را در افزایش مهارت های زندگی اجتماعی این نوجوانان نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 454

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 519 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    31-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    521
  • دانلود: 

    771
چکیده: 

هدف: امروزه پیمان شکنی در روابط زناشویی به صورت نگران کننده ای به یکی از آسیب های اجتماعی پنهان جامعه تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه فرایند و شرایط بافتی پیمان شکنی در روابط زناشویی بود. مواد و روش ها: این مطالعه به روش کیفی و با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل زوج های دارای تجربه پیمان شکنی در روابط زناشویی در سال 1397 بود که به روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری، 32 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. اطلاعات به روش سیستماتیک در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل محتوای اطلاعات به دست آمده از مصاحبه ها، منجر به شناسایی 10 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی شامل عوامل خطر در زندگی قبل از ازدواج فرد پیمان شکن (علل اجتماعی-محیطی قبل از ازدواج)، چگونگی آشنایی با همسر (آشنایی با همسر) و عوامل خطر بعد از ازدواج و در حین زندگی زناشویی (علل اجتماعی-محیطی بعد از ازدواج) در زمینه فرایند شکل گیری پیمان شکنی در روابط زناشویی و 18 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی شامل عوامل خطر درون فردی (عوامل فردی و شخصیتی)، عوامل خطر بین فردی (عوامل خانوادگی و اقتصادی) و عوامل خطر عمومی (فرهنگی و اجتماعی) در زمینه شرایط بافتی پیمان شکنی در روابط زناشویی شد. نتیجه گیری: با وجود اینکه اکثر افراد، برآورده نشدن توقعات ازدواج و عدم ارضای نیازهای عاطفی-جنسی در روابط زناشویی را دلیل اصلی پیمان شکنی می دانستند، اما نباید از تاثیر نگرش ها و ویژگی های فردی، عوامل کلان اجتماعی و تسهیل کننده در این زمینه غافل ماند. در واقع، پیمان شکنی معلول چند علیتی است که فرایند شکل گیری آن قبل از ازدواج شروع و عوامل فردی، خانوادگی-زناشویی و اجتماعی در بروز آن تاثیرگذار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 521

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 771 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    41-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    476
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف گونه شناسی آسیب های اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان سپیدان و ضرورت زمینه یابی شاخص های خانوادگی موثر در شکل گیری آن انجام شده است. مواد و روش ها: در راستای بررسی اهداف پژوهش تعداد 120 دانش آموز آسیب دیده اجتماعی (ارجاعی به اورژانس اجتماعی) به عنوان جامعه آماری انتخاب و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسش نامه به صورت مصاحبه ساختارمند در قالب سوالات باز و بسته اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و با کمک نرم افزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافته ها: یافته های به دست آمده از نتایج پژوهش نشان می دهد که از عمده آسیب های اجتماعی جامعه آماری مورد مطالعه می توان به خشونت، ترک تحصیل، مصرف الکل، خود ارضایی، مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن، اقدام به خودکشی و غیره بوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین انواع آسیب نوعی رابطه معنا دار وجود دارد که به طریق سیستمی در آسیب ها و اختلالات دیگر موثر است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهد که زمینه های خانوادگی به طور متوسط بیش از هر زمینه دیگری در انحراف آسیب اجتماعی دانش آموزان نقش دارد. به لحاظ آماری مشخص شد که با کاهش وضعیت اقتصادی خانواده، آسیب پذیری فرزندان افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    49-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    304
  • دانلود: 

    476
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تربیت شهروند حرفه ای در آموزش و پرورش بر اساس نظریه داده بنیاد انجام گرفت. مواد و روش ها: الگوی علمی این پژوهش بر اساس مصاحبه کیفی صورت گرفته با روسای آموزش و پرورش و نخبگان علمی و روش نمونه گیری به دو صورت هدفمند و گلوله برفی می باشد و در نهایت با مراجعه به خبرگان، 16 مصاحبه کیفی صورت گرفت و با استفاده از تکنیک گرندد تیوری به شناسایی شاخص های تربیت شهروند حرفه ای در آموزش و پرورش استان خراسان رضوی پرداخته شد. ضرورت هر یک از مولفه های مدل استخراج شده برای تربیت شهروند حرفه ای بررسی شد، پژوهش با روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافته ها بیانگر 6 کد اصلی استخراج و کدها در 14 کد فرعی گروه-بندی شده اند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیرگذارترین کدهای هر معیار راهبردهای تربیت اجتماعی شهروندی، ارزیابی عملکرد عناصر آموزشی در نظام آموزش و پرورش، رعایت استانداردهای آموزشی بوده است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سه بعد دانشی، نگرشی و توانشی (مهارتی) مهم ترین ابعاد تربیت شهروندی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 304

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 476 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    60-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    235
  • دانلود: 

    85
چکیده: 

هدف: تحقیق حاضر به دنبال ارایه و تدوین مدل اخلاق کاری با تاکید بر معنویت در سازمان آموزش و پرورش می-باشد، مدلی که متناسب با اصول و باورها و ارزش های معنوی جامعه ما باشد. مواد و روش ها: به منظور ارایه مدل از رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد استفاده شد. در این راستا با استفاده از مصاحبه عمیق با 26 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان آموزش وپرورش عوامل مدل شناسایی شدند. یافته ها: در مرحله کدگذاری باز 94 کد استخراج شد. در مرحله بعد کدهای شناسایی شده در قالب مفاهیمی همچون اعتقادات معنوی، ارزش های معنوی، اخلاق در سازمان و غیره دسته بندی شدند. در مرحله بعد از 25 مفهوم شناسایی شده در قالب 12 مقوله فرعی طبقه بندی شدند. معنویت به عنوان مقوله محوری شناسایی شد. حاکمیت اخلاق، گرایش روانی و مدرن شدگی به عنوان شرایط علی، همنوایی اخلاق با سازمان، شناخت و فضای معنوی به عنوان شرایط زمینه-ای، ابعاد وجودی اخلاق به عنوان شرایط مداخله گر، جامعه پذیری اخلاقیات و مقبولیت معنویت به عنوان راهبردها در نظر گرفته شدند و در نهایت پیامدها در قالب دو پیامد فردی و پیامد سازمانی دسته بندی شدند. نتیجه گیری: ایجاد رفتار اخلاق مدار در محیط کار مستلزم ایجاد فضای مبتنی بر معنویت، تاکید بر ارزش های معنویت محور و فراهم نمودن شرایط بروز این رفتارهاست تا در نهایت بهره وری سازمان افزایش پیدا کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 235

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 85 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    72-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1192
  • دانلود: 

    678
چکیده: 

هدف: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط مولفه قرآنی توکل و افزایش سطح آرامش روان از منظر آیات و روایات انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه به روش کتابخانه ای و در نحوه استناد داده ها از شیوه استنادی و در تجزیه و تحلیل مطالب، از روش تحلیل محتوایی از نوع توصیفی-تحلیلی پیروی می کند. یافته ها: خداوند متعال برای هدایت انسان، قرآن کریم را نازل نموده است و از همین رو آموزه های آن بی ارتباط با روان آدمی نیست. در میان آموزه های قرآنی، توکل داشتن عملی متدینانه است و فضیلتی والا محسوب می شود. از همین جا اهمیت و جایگاه توکل و ضرورت شناخت آن در ارتباط با آرامش روان آشکار می شود. از بررسی معناشناسانه این واژه و کاربرد قرآنی-روایی اش به دست می آید که آن را می توان نشانه ای برای ایمان دانست. نتیجه گیری: بنابر پژوهش حاضر که بر روی آیات قرآن و روایات انجام شده است، توکل سبب مصون ماندن مومن از فتنه ها و آزار ندیدن او از غیر می شود و در بعد روانی سبب کاهش احساس ترس، اضطراب و به موجب آن کاهش احساس اندوه می شود و در ضمن احساس امنیت، آسایش و شجاعت را در انسان افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 678 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    78-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    385
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر«مقایسه ی اثربخشی مداخله ی مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی» بود. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی همراه با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعه ی پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر سال سوم دوره ی دوم متوسطه ی منطقه ی یک شهر تهران بود که در سال 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 45 نفر از این دانش آموزان بود که به شیوه ی نمونه گیری داوطلبانه با جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش(15نفر در گروه مداخله ی مبتنی بر سبک زندگی و 15 نفر در گروه آموزش مهارت های فراشناختی) و یک گروه کنترل(15نفر) جایگزین شدند. مشارکت کنندگان در پژوهش به پرسشنامه ی اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم(1984) به صورت پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری پاسخ دادند. یافته ها: یافته ها با روش تحلیل طرح آمیخته نشان داد که مداخله ی مبتنی بر سبک زندگی سالم در مقایسه با گروه کنترل هر سه مولفه ی اهمال کاری تحصیلی شامل آمادگی برای تغییر(01/0> P، 34/5 = (56 و 2)F)، آمادگی برای تکالیف (01/0> P، 03/5 = (56 و 2)F) و تمایل و تلاش برای تغییر(01/0> P، 88/6 = (70/51 و 85/1)F) را در سطح معناداری 01/0 تحت تاثیر قرارداد. همچنین آموزش مهارت های فراشناختی در مقایسه با گروه کنترل میانگین مولفه آمادگی برای امتحان(01/0> P، 41/5 = (56 و 2)F) و آمادگی برای تغییر (01/0> P، 51/7 = (85/48 و 92/1)F) اهمال کاری تحصیلی را در سطح معناداری 01/0 و مولفه آمادگی برای تکالیف (05/0> P، 45/3 = (56 و 2)F) آن را در سطح معناداری 05/0 تحت تاثیر قرار داد. تفاوت اثر دو شیوه مداخله مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر مولفه های اهمال کاری تحصیلی در سطح 05/0 معنادار نبود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش هر دو شیوه ی مداخله ی سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی و مولفه های آن در دانش آموزان تاثیر دارند و بین اثرات مداخله مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 385

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    91-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    322
  • دانلود: 

    279
چکیده: 

هدف: این پژوهش درصدد استنتاج مبانی تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم است. مواد و روش ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق روش استنتاجی با الگوی بازسازی شده فرانکنا انجام گرفته است. حوزه پژوهش شامل قرآن و تفاسیر و متون دینی و همچنین پژوهش های انجام شده و مقالات نوشته شده در زمینه معادباوری بود. در این تحقیق پس از جمع آوری داده های مورد نیاز تحقیق از متون فوق، با استفاده از روش کدگذاری موضوعی ابتدا مفاهیم دسته بندی شد. سپس بر مبنای الگوی استنتاجی فرانکنا، مبانی استنتاج گردید. جهت اطمینان پذیری و باورپذیری و به منظور اطمینان از نتایج حاصل، راه های دستیابی به نتایج مرتبا تحت نظر اساتید متخصص، مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش برخی از مبانی تربیت دینی مبتنی بر معادباوری با تاکید بر قرآن کریم عبارتند از: تقوا در رعایت حلال و حرام، رابطه ایمان به خدا با بهره مندی از هدایت الهی، تقوا در انجام واجبات و ترک محرمات، تعقل نمودن در سخنان قرآن و پیامبر(ص) عامل ایمان به خدا و معاد، معادباوری عامل حفظ نفس از گناه، وجود نشانه های معاد جهت ایمان آوردن افراد به معاد، ایمان به نشانه های معاد مخصوص مومنان، آمرزنده و مهربان بودن خداوند و باتقوایی در دوری از ظن و گمان بد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد جهت تربیت دینی افراد معاد باوری میتواند عامل موثری باشد اعتقاد به معاد انسان را از احساس پوچی میرهاند و به وی احساس ارزشمندی داده و به زندگی او هدف میبخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 279 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    103-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    459
  • دانلود: 

    523
چکیده: 

هدف: دوران نوجوانی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می گیرد. اغلب اختلالات و نا سازگاریهای رفتاری پس از دوران نوجوانی ناشی از کمبود توجه به دوران حساس نوجوانی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل است. این بی توجهی منجر به عدم سازش و انطباق با محیط و بروز انحرافات گوناگون در ابعاد مختلف برای نوجوانی می باشد (1). هدف از این تحقیق مقایسه اثربخشی آموزش شادی و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود نوجوانان بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل نامعادل بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 97-1396 شهر تهران در مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) به تعداد 2325 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی حجم نمونه ای به اندازه 60نفر(20 نفر گروه آموزش شادی، 20 نفر گروه آموزش حل مسیله و 20 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. به منظور گرد آوری داده های پژوهش از پرسشنامه سبک های اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2) و شفقت به خود ریس، پامیر، نف و ون گاچت (3) استفاده شد. ابتدا پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه های ذکر شده از هر سه گروه (آزمایش آموزش شادی، آزمایش مهارت حل مساله و کنترل) به عمل آمد. سپس گروه آزمایش اول با استفاده از پروتکل تهیه شده بر اساس "کتاب مهارت حل مساله و تصمیم گیری" (4)، کتاب مهارت های زندگی(5)، 9 جلسه و هفته ای 1 جلسه 2 ساعته، تحت آموزش حل مساله قرار گرفت و گروه دوم آزمایش طبق پروتکل تهیه شده برنامه آموزش شادی بر اساس "شیوه ی فوردایس" (1997، به نقل از پهلوان 1388)، در 7 جلسه و هفته ای 1 جلسه 2 ساعته تحت مداخله درمانی قرار گرفتند. پس از مداخله، پس آزمون از هر سه گروه به عمل آمد. داده های به دست آمده با آزمون آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل کووارانس چندمتغیره و آزمون مقایسه ای LSD، حاکی از آن بود که آموزش شادی و مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود نوجوانان تاثیر می گذارد. در این راستا، میزان اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود در نوجوانان از میزان اثربخشی آموزش شادی بیشتر بود. نتیجه گیری: همچنین بین اثر بخشی آموزش شادی و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود در نوجوانان تفاوت وجود دارد. میزان اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب اجتماعی و شفقت به خود در نوجوانان از میزان اثربخشی آموزش شادی بیشتر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 523 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    111-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    353
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش بررسی مدلیابی تابآوری خانواده بر اساس شادمانی زناشویی، نیازهای بنیادین روانشناختی و معنویت با نقش میانجی تنظیم هیجان بود. مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه زنان و مردان متاهل شاغل در کادر آموزشی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1399 به تعداد 46257 نفر(32046 نفر زن و 14211 نفر مرد) بودند. حجم نمونه 420 نفر از این افراد بر اساس دیدگاه کلاین(2016) و به شیوه نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس(شیوه آنلاین) انتخاب و به مقیاس تابآوری خانواده سیکبی(2005)، مقیاس شادمانی زناشویی آزرین و همکاران (1973)، مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی لاگاردیا و همکاران(2000)، پرسشنامه معنویت پارسیان و دونینیگ(2009)، پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان(2003) پاسخ دادند. سپس الگوی پیشنهادی از طریق مدل معادلات ساختاری با استفاده از SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم معنادار شدند. همچنین اثرات غیرمستقیم شادمانی زناشویی، نیازهای بنیادین روانشناختی و معنویت از طریق تنظیم هیجان بر تابآوری خانواده معنادار بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مدل ساختاری اصلاح شده پژوهش برازش مطلوب و قابل قبول با داده های پژوهشی داشت و این گام مهمی در جهت شناخت عوامل موثر بر تابآوری خانواده در افراد متاهل میباشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 353

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    125-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    279
  • دانلود: 

    646
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر توجه انتخابی، سرعت پردازش و حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی است. مواد و روش ها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر 7-10 ساله مبتلا به کمبود توجه/ بیش فعالی شهر قم در سال 1398 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین کودکان ADHD مراجعه کننده به متخصصان اطفال و روانپزشکان شهر قم 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. آزمون ریون و SNAP-IV اجرا و کودکانی که معیارهای ADHD را اشباع همچنین هوشبهر بالای 90 داشتند باشند انتخاب شدند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها: در این پژوهش، مولفه های عملکردهای اجرایی در گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفت و فرضیه مطابق با موضوع تحقیق طراحی شد که برای سنجش آنها پس از تایید مفروضات از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شده است. برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون شاپیرو ویلک استفاده شد. با توجه به سطوح معناداری بدست آمده هریک از متغیرهای پژوهش بزرگتر از 05/0 میباشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی موجب ارتقا توجه پایدار، سرعت پردازش، بازداری پاسخ و حافظه فعال کودکان گروه آزمایش شده است. بنابراین انجام تمرینات مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان یک استراتژی درمانی مناسب، عاری از عوارض جانبی جهت بهبود کارکردهای اجرایی کودکان کمبود توجه/ بیش فعالی ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 646 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0