مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

365
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل کیفی رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی به منظور استخراج استلزامات تربیتی

صفحات

 صفحه شروع 108 | صفحه پایان 116

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل کیفی ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی انجام گرفته است. مواد و روش ها: این پژوهش از نظر هدف, بنیادی-کاربردی؛ از نظر نوع داده, کیفی از نوع تحلیل محتوی است که جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه در حوزه تعلیم و تربیت بودند که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند و کفایت داده ها و اصل اشباع در مجموع با 20 نفر مصاحبه شد. برای گردآوری داده ها, از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. داده ها در 3 مرحله کدگذاری باز و محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از یافته های این پژوهش نشان داد که ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی شامل 6 بعد (روح و نفس, فطرت, عقل, اراده و اختیار, دو بعدی بودن روح و انسان, اجتماعی بودن) و هجده مولفه اصلی (حقیقت جویی, حس زیبایی, حس نیکی, فطرت اولیه و ثانویه, فطرت ادراکی, فطرت گرایش, تمییز در اندیشه, منش, کنش, شناخت, میل و گرایش به شناخت, قدرت شناخت, بعد مادی, بعد معنوی, بعد فطری, مشارکت اجتماعی, انفاق, همدلی و نوع دوستی) می باشد و در نهایت مدل ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی ارایه شد. نتیجه گیری: ریالیسم اسلامی بر همه جنبه های تعلیم و تربیت تاثیر دارد. در این مکتب, جهان بینی یا حکمت نظری ریالیسم اسلامی, اساس مسایل تربیتی در این دیدگاه است و اساس و پایه این جهان بینی, توحید است. این ارتباط یک ارتباط منطقی است که می تواند بر انسجام و هماهنگی نظام تربیتی آن تاثیر به سزایی داشته, آن را به عنوان یک نظام خاص تعلیم تربیت مطرح کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    برزویی، محمد، سلیمی، لادن، و رسولی، سیده عصمت. (1400). ارائه مدل کیفی رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی به منظور استخراج استلزامات تربیتی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(1 )، 108-116. SID. https://sid.ir/paper/413094/fa

    Vancouver: کپی

    برزویی محمد، سلیمی لادن، رسولی سیده عصمت. ارائه مدل کیفی رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی به منظور استخراج استلزامات تربیتی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1400؛5(1 ):108-116. Available from: https://sid.ir/paper/413094/fa

    IEEE: کپی

    محمد برزویی، لادن سلیمی، و سیده عصمت رسولی، “ارائه مدل کیفی رئالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی به منظور استخراج استلزامات تربیتی،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 5، no. 1 ، pp. 108–116، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413094/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button