مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

329
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

143
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های ارزیابی توانایی های شناختی متقاضیان پرستاری: مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 387 | صفحه پایان 397

چکیده

 پیش زمینه و هدف: علی رغم اهمیت توانایی های شناختی در متقاضیان پرستاری, متاسفانه ارزیابی آن به هنگام انتخاب دانشجویان پرستاری مورد غفلت قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و تاثیر نهایی آن در کیفیت مراقبت های پرستاری و از طرفی کمبود شواهد پژوهشی در دسترس در رابطه با نحوه ارزیابی این معیار, این مطالعه باهدف شناسایی مولفه های ارزیابی توانایی شناختی متقاضیان پرستاری بر اساس تجارب پرستاران بالینی و مدرسین پرستاری با رویکرد کیفی انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه با روش تحقیق کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 25 پرستار و مدرسین پرستاری بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند جمع آوری گردید و در تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار MAXQDA10 کمک گرفته شد. یافته ها: بر اساس تجزیه وتحلیل داده ها سه طبقه اصلی و استخراج گردید. طبقه "ژرف نگری در موقعیت های چالشی" شامل زیرطبقات توانایی تحلیل یک موقعیت, بررسی علل ریشه ای مسایل, طبقه "سازمان دهی ذهنی" شامل زیرطبقات توجه آگاهانه, حفظ تمرکز ذهنی, مدیرت زمان و اولویت بندی کارها و طبقه "سرعت پردازش ذهنی" شامل زیرطبقات سرعت عمل همراه با دقت و ادراک سریع می باشد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه, مولفه های ارزیابی توانایی شناختی متقاضیان پرستاری را بر اساس تجارب پرستاران و مدرسین پرستاری مشخص نمود. یافته های این مطالعه می تواند توسط موسسات آموزش پرستاری جهت توسعه روش های فعلی خود به منظور ارزیابی توانایی شناختی متقاضیان پرستاری در فرایند انتخاب دانشجو مورداستفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زمان زاده، وحید، قهرمانیان، اکرم، ولیزاده، لیلا، و باقریه، فرزانه. (1400). شناسایی مولفه های ارزیابی توانایی های شناختی متقاضیان پرستاری: مطالعه کیفی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 19(5 (پی در پی 142) )، 387-397. SID. https://sid.ir/paper/413157/fa

    Vancouver: کپی

    زمان زاده وحید، قهرمانیان اکرم، ولیزاده لیلا، باقریه فرزانه. شناسایی مولفه های ارزیابی توانایی های شناختی متقاضیان پرستاری: مطالعه کیفی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1400؛19(5 (پی در پی 142) ):387-397. Available from: https://sid.ir/paper/413157/fa

    IEEE: کپی

    وحید زمان زاده، اکرم قهرمانیان، لیلا ولیزاده، و فرزانه باقریه، “شناسایی مولفه های ارزیابی توانایی های شناختی متقاضیان پرستاری: مطالعه کیفی،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 19، no. 5 (پی در پی 142) ، pp. 387–397، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413157/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button