مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

241
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

547
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی ابعاد برنامه درسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفه ای شاخه کاردانش

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 81

چکیده

 مقدمه: غیر اثربخش بودن آموزش ها یا برنامه های درسی نامطلوب, زمینه پرورش افراد با صلاحیت های پایین را فراهم می آورد. در این میان ارتقاء و کیفیت بخشی به برنامه های درسی موجود بسیار حایز اهمیت است. هدف پژوهش واکاوی ابعاد برنامه درسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفه ای شاخه کاردانش بود. روش کار: تحقیق حاضر از نظر ماهیت پژوهش کیفی و از حیث نوع مطالعه تحلیل محتوا بود. برای دست یابی به اجماع نظر متخصصان از مصاحبه نیمه ساختارمند به روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد که اشباع نظری در مصاحبه 11 محرز گردید. سپس با استفاده از تحلیل محتوای کیفی استقرایی داده های حاصل از مصاحبه ها کدگذاری شد و در نهایت با نرم افزار کیفی مکس کیودا 12 مدل و ابعاد برنامه درسی زاید استخراج گردید. نتایج: مدل به دست آمده شامل ابعاد و مولفه های محتوا (محتوای دانشی, مهارتی و نگرشی), ویژگی های ساختاری (حرفه ای گرایی, حمایت گرایی, تمرکز, رسمیت, سیاست گرایی و پیچیدگی), فضای آموزشی (امکانات آموزشی, وسایل کمک آموزشی, منابع مالی, شبکه ارتباطی و محیط آموزشی), ویژگی های فراگیران (توانایی انگیزشی, توانایی ذهنی, توانایی شناختی, توانایی فنی و توانایی نیل به هدف), ویژگی های یاددهندگان (خلاقیت, توانایی علمی, توانایی انگیزشی و ویژگی شخصیتی) و فرایندهای آموزشی (نیازسنجی نامطلوب, طراحی, اجرا و ارزشیابی) هستند. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی از آن است که ابعاد و مولفه های گوناگونی در پیدایش و شکل گیری برنامه درسی زاید وجود دارد. این نوع از برنامه درسی به طور نسبی در همه دوره ها و مقاطع تحصیلی از آموزش متوسطه شاخه کاردانش گرفته تا آموزش عالی حتی دوره های علوم پزشکی نیز می تواند وجود داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن پور دهنوی، غلامرضا، مومنی مهموئی، حسین، زیرک، مهدی، و عجم، علی اکبر. (1400). واکاوی ابعاد برنامه درسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفه ای شاخه کاردانش. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 14(2 )، 72-81. SID. https://sid.ir/paper/413194/fa

    Vancouver: کپی

    حسن پور دهنوی غلامرضا، مومنی مهموئی حسین، زیرک مهدی، عجم علی اکبر. واکاوی ابعاد برنامه درسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفه ای شاخه کاردانش. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1400؛14(2 ):72-81. Available from: https://sid.ir/paper/413194/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا حسن پور دهنوی، حسین مومنی مهموئی، مهدی زیرک، و علی اکبر عجم، “واکاوی ابعاد برنامه درسی زاید دوره متوسطه دوم آموزش فنی حرفه ای شاخه کاردانش،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 14، no. 2 ، pp. 72–81، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413194/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button