Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

361
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

571
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر خودکارآمدی تحصیلی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 339 | صفحه پایان 352

چکیده

 این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش-تعهد بر خودکارآمدی تحصیلی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان است, نمونه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی داوطلب شرکت در آموزش بودند که به روش نمونه گیری تصادفی از بین 1500 نفر دانشجویان بر اساس نمرات اضطراب اجتماعی و مصاحبه بالینی ساختاریافته انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آموزش شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه شاهد قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایشی, آموزش را به صورت گروهی در 10 جلسه دریافت کردند. ابزارها شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969), خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000) بود که آزمودنی در پیش ازمون, پس ازمون و پیگیری (2 ماهه) به آن پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS و به روش تحلیل کوواریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه وتحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایشی در مرحله پس آزمون تفاوتی وجود ندارد و آموزش شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش-تعهد بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان اثربخشند (001/0≥ P). ولی در مرحله پیگیری بین آموزش شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در مولفه های اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی با گروه شاهد تفاوت معنی داری وجود دارد به طوری که روش آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معنی داری باعث کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی دانشجویان شد. (001/0≥ P).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خدایی، سجاد، ویسکرمی، حسنعلی، و غضنفری، فیروزه. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر خودکارآمدی تحصیلی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 12(2 )، 339-352. SID. https://sid.ir/paper/413202/fa

    Vancouver: کپی

    خدایی سجاد، ویسکرمی حسنعلی، غضنفری فیروزه. مقایسه اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر خودکارآمدی تحصیلی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1400؛12(2 ):339-352. Available from: https://sid.ir/paper/413202/fa

    IEEE: کپی

    سجاد خدایی، حسنعلی ویسکرمی، و فیروزه غضنفری، “مقایسه اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری و آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر خودکارآمدی تحصیلی و نشانگان اضطراب اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 12، no. 2 ، pp. 339–352، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413202/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا