مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

271
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بهداشت جنسی مبتنی بر دوالگوی اعتقاد بهداشتی و ارتقاء سلامت پندر بر عملکرد جنسی زنان مبتلا به دیابت نوع دو

صفحات

 صفحه شروع 992 | صفحه پایان 1001

چکیده

 مقدمه وهدف: دیابت یک بیماری متابولیک بوده که یکی از پیامد های آن کاهش عملکرد جنسی می باشد. از جمله رویکرد های تقلیل دهنده این عارضه آموزش بهداشت جنسی می باشد. در آموزش بهداشت, مدل های مختلفی به منظور تغییر رفتار های زیان بار در جامعه طراحی شده است. از جمله این مدل ها می توان به الگوی اعتقاد بهداشتی و ارتقاء سلامت پندر اشاره کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت جنسی بر اساس دو مدل پندر و باور بهداشتی بر عملکرد جنسی زنان مبتلا به دیابت نوع دو انجام گرفت. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که در آن 80 بیمار دیابتی به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه عملکرد جنسی زنان روزن بود. قبل از انجام مداخله عملکرد جنسی بیماران با استفاده از پرسشنامه روزن سنجیده شد. سپس برای گروه های مداخله متناسب با مدل آموزشی 4 جلسه 90 دقیقه ای به صورت هفتگی برگزار گردید. پس از انجام مداخلات مجددا پرسشنامه روزن تکمیل شد. کلیه داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار spss نسخه 21 شده و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مقایسه پیش آزمون و پس آزمون نشان دادکه در گروه مداخله میانگین نمره کلی عملکرد جنسی و زیر مقیاس های آندر گروه پندر از (2/21) 17/93 به (2/22) 20/69 افزایش یافت. مقایسه آماری این نمره در قبل و پس از مداخله اختلاف آماری معنی داری را در این گروه نشان داد (p=000/0) میانگین نمره کلی عملکرد جنسی و زیر مقیاس های آن در گروه اعتقاد بهداشتی از (2/97) 18 به (2/38) 21/65 افزایش یافت. مقایسه آماری این نمره در قبل و بعد از مداخله اختلاف آماری معناداری را در این گروه نشان داد (p=000/0). این اختلاف میانگین در هر دو گروه به لحاظ آماری معنا دار بود (P<0/05). نتیجه گیری: مقایسه نمرات عملکرد جنسی پس از انجام مداخلات در دو گروه حاکی از آن بود که بجز زیر مقیاس تحریک روانیاختلاف آماری معنی داری بیندو گروه وجود ندارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر, به نظر می رسد که استفاده از الگوهای آموزشی بر اساس مدل ارتقا سلامت پندر و اعتقاد بهداشتی اثرات قابل توجه و معنی داری بر عملکرد جنسی زنان مبتلا به دیابت نوع دو داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصوری، علی، شهرامیان، ایرج، صالحی، هاجر، کرد، نائله، خسروی، فائزه، و حیدری، محمدامین. (1398). بررسی تاثیر آموزش بهداشت جنسی مبتنی بر دوالگوی اعتقاد بهداشتی و ارتقاء سلامت پندر بر عملکرد جنسی زنان مبتلا به دیابت نوع دو. پرستاری دیابت، 8(1 )، 992-1001. SID. https://sid.ir/paper/413571/fa

    Vancouver: کپی

    منصوری علی، شهرامیان ایرج، صالحی هاجر، کرد نائله، خسروی فائزه، حیدری محمدامین. بررسی تاثیر آموزش بهداشت جنسی مبتنی بر دوالگوی اعتقاد بهداشتی و ارتقاء سلامت پندر بر عملکرد جنسی زنان مبتلا به دیابت نوع دو. پرستاری دیابت[Internet]. 1398؛8(1 ):992-1001. Available from: https://sid.ir/paper/413571/fa

    IEEE: کپی

    علی منصوری، ایرج شهرامیان، هاجر صالحی، نائله کرد، فائزه خسروی، و محمدامین حیدری، “بررسی تاثیر آموزش بهداشت جنسی مبتنی بر دوالگوی اعتقاد بهداشتی و ارتقاء سلامت پندر بر عملکرد جنسی زنان مبتلا به دیابت نوع دو،” پرستاری دیابت، vol. 8، no. 1 ، pp. 992–1001، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413571/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button