مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

354
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

631
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش هوش هیجانی بر تاب آوری همسران بیماران دارای اختلال اسکیزوفرنی

صفحات

 صفحه شروع 243 | صفحه پایان 250

چکیده

 پیش زمینه و هدف: تاب آوری فرآیند توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با شرایط تهدیدکننده است. پژوهش حاضر باهدف تعیین تاثیر آموزش هوش هیجانی, بر تاب آوری همسران بیماران دارای اختلال اسکیزوفرنی انجام شد. مواد و روش کار: در این کارآزمایی در عرصه پژوهش 30 نفر از همسران بیماران دارای اختلال اسکیزوفرنی بیمارستان 22 بهمن قزوین به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. ابتدا سه پرسشنامه جمعیت شناسی, هوش هیجانی بار-آن و تاب آوری کانر و دیویدسون توسط گروه مداخله و کنترل تکمیل سپس با برگزاری جلسات آموزشی به مدت 8 جلسه, برای افراد گروه مداخله آموزش های لازم در خصوص هوش هیجانی و مهارت های آن همراه با تمرین های عملی در جلسات ارایه گردید. سپس دو پرسشنامه تاب آوری و هوش هیجانی مجددا توسط هر دو گروه مداخله و کنترل تکمیل گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون دقیق فیشر, تی مستقل, تی زوجی و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: میانگین نمره هوش هیجانی قبل از مداخله در گروه مداخله 308/40± 87/285 و در گروه کنترل 826/28± 33/287 بود. که بعد از مداخله در گروه مداخله 496/35± 87/295 و در گروه شاهد به 088/27± 73/288 رسید. میانگین نمره تاب آوری در گروه مداخله قبل از مداخله 876/7± 80/22 و در گروه شاهد 596/10± 53/32 بود. که بعد از مداخله در گروه مداخله 051/11± 87/63 و در گروه شاهد به 520/13± 93/57 رسید که این تغییرات ازنظر آماری معنی دار گردید. (p< 0. 05). بحث و نتیجه گیری: آموزش هوش هیجانی, تاب آوری همسران بیماران اسکیزوفرنی را در بعضی مولفه های تعریف شده بیشتر ارتقا می دهد, درحالی که تغییر چندانی در تاب آوری افراد در گروه شاهد قبل و بعد از مداخله ایجاد نشده بود. لذا توصیه می شود که آموزش هوش هیجانی در برنامه های آموزشی همسران این بیماران گنجانده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عبادی، زینب، ضیغمی، رضا، هاشمی، سیده زهرا، و رنجبران، مهدی. (1400). تاثیر آموزش هوش هیجانی بر تاب آوری همسران بیماران دارای اختلال اسکیزوفرنی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 19(3 (پی در پی 140) )، 243-250. SID. https://sid.ir/paper/413576/fa

    Vancouver: کپی

    عبادی زینب، ضیغمی رضا، هاشمی سیده زهرا، رنجبران مهدی. تاثیر آموزش هوش هیجانی بر تاب آوری همسران بیماران دارای اختلال اسکیزوفرنی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1400؛19(3 (پی در پی 140) ):243-250. Available from: https://sid.ir/paper/413576/fa

    IEEE: کپی

    زینب عبادی، رضا ضیغمی، سیده زهرا هاشمی، و مهدی رنجبران، “تاثیر آموزش هوش هیجانی بر تاب آوری همسران بیماران دارای اختلال اسکیزوفرنی،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 19، no. 3 (پی در پی 140) ، pp. 243–250، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413576/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا