مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

950
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

875
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی های رایانه ای تجاری و آموزشی بر علائم بیش فعالی در دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش فعالی/ نقص توجه

صفحات

 صفحه شروع 285 | صفحه پایان 296

چکیده

 مقدمه: بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی دوران کودکی است؛ که منجر به مشکل در توجه و کنترل رفتارهای تکانشی می شود. هدف از پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی بازی های رایانه ای تجاری و آموزشی بر علایم بیش فعالی در دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش فعالی/ نقص توجه است. مواد و روش ها: در این پژوهش از بین 76 دانش آموز مبتلابه اختلال بیش فعالی تعداد 64 دانش آموز انتخاب شده و بر اساس سن و جنس و نتایج پیش آزمون که به وسیله ابزار کانرز و سوانسون انجام شد, به چهار گروه 16 نفری کنترل, بازی های رایانه ای آموزشی (شطرنج), تجاری (فیفا) و ترکیبی تقسیم شدند و 11 هفته متوالی و هفته ای یک جلسه, 1 الی 5/1 ساعت به اجرای بازی ها پرداختند همچنین گروه ترکیبی نیز 11 هفته متوالی و هفته ای یک جلسه 1 الی 5/1 ساعت به اجرای هر دو بازی پرداختند و پس از 11 هفته, هر گروه به طور مجدد موردبررسی قرار گرفت. پس از یک ماه یک آزمون پیگیری مطابق با پس آزمون صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون پیرسون, تحلیل واریانس مرکب و یک راهه, آزمون پیگردی بونفرونی و توکی استفاده شد (05/0≥ p). یافته ها: یافته ها حاکی از آن بود که بازی های رایانه ای تجاری (فیفا) و بازی های رایانه ای آموزشی (شطرنج) باعث کاهش علایم بیش فعالی/نقص توجه در گروه ها شده است و تفاوت بین دو بازی معنادار نیست. نتیجه گیری: بنابراین پیشنهاد می شود از بازی های رایانه ای تجاری (فیفا) و بازی های رایانه ای آموزشی (شطرنج) برای کاهش علایم بیش فعالی/نقص توجه استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عموزاده، فرشته، هنرمند، پیمان، مقدم زاده، علی، و رستمی، رضا. (1400). اثربخشی بازی های رایانه ای تجاری و آموزشی بر علائم بیش فعالی در دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، 10(3 )، 285-296. SID. https://sid.ir/paper/413715/fa

    Vancouver: کپی

    عموزاده فرشته، هنرمند پیمان، مقدم زاده علی، رستمی رضا. اثربخشی بازی های رایانه ای تجاری و آموزشی بر علائم بیش فعالی در دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز[Internet]. 1400؛10(3 ):285-296. Available from: https://sid.ir/paper/413715/fa

    IEEE: کپی

    فرشته عموزاده، پیمان هنرمند، علی مقدم زاده، و رضا رستمی، “اثربخشی بازی های رایانه ای تجاری و آموزشی بر علائم بیش فعالی در دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش فعالی/ نقص توجه،” نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، vol. 10، no. 3 ، pp. 285–296، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413715/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا