مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

504
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش خطاهای شناختی به شیوه ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان بر خطاهای شناختی، تندرستی و میزان قند خون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 206

چکیده

 مقدمه: دیابت نوع یک, بیماری مزمنی است که کودکان و نوجوانان با وجود داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع مراقبت ها از خود (تغذیه, زدن انسولین, ورزش و. . . ) توان مراقبت مناسب از خود را ندارند. مراقبت نکردن از خود مانند هر رفتاری می تواند متأثر از شیوه ی تفکر باشد و شیوه ی آموزش فلسفه می تواند آموزشی مناسب برای تغییر تفکر باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خطاهای شناختی به شیوه ی آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان بر افزایش تندرستی و کاهش خطاهای شناختی و میزان قندخون کودکان و نوجوانان دارای دیابت نوع یک است. روش: پژوهش حاضر, نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل (لیست انتظار) است. نمونه ی پژهش حاضر شامل 22 نفراز کودکان و نوجوانان انجمن دیابت ایران بودند که به مقیاس های خطاهای شناختی کودکان و نوجوانان کویین و همکاران (CDS), پرسشنامه تندرستی (WHO-5) ومیزان قند خون (A1C) پاسخ دادند. برای آزمون فرضیه از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) استفاده شد. نتایج: نتایج آزمون تحلیل کواریانس معنادار بود. به دنبال آن تفاوت خطاهای شناختی (008/0=P, 01/9=(1و17)F) و تندرستی (01/0=P, 4/7=(1و17) F) در دو گروه معنادار بود ولی میزان قند خون ( 8/0=P, 01/0=(1و17) F) معنادار نگردید. نتیجه گیری: آموزش خطاهای شناختی به شیوه ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان باعث رشد استدلال, تفکر منطقی کودکان و نوجوانان می شود و به آنها کمک می کند تا در شرایط ناکامی, استرس و اضطراب از خود مراقبت کنند و تندرستی هیجانی شان بهبود یابد. اگرچه به نظر می رسد برای تأثیر روی قند خون, مدت زمان بیشتری لازم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری، معصومه، اشرفی، عماد، و رجب، اسداله. (1398). اثربخشی آموزش خطاهای شناختی به شیوه ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان بر خطاهای شناختی, تندرستی و میزان قند خون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، 18(4 )، 199-206. SID. https://sid.ir/paper/413768/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری معصومه، اشرفی عماد، رجب اسداله. اثربخشی آموزش خطاهای شناختی به شیوه ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان بر خطاهای شناختی, تندرستی و میزان قند خون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک. مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)[Internet]. 1398؛18(4 ):199-206. Available from: https://sid.ir/paper/413768/fa

    IEEE: کپی

    معصومه اکبری، عماد اشرفی، و اسداله رجب، “اثربخشی آموزش خطاهای شناختی به شیوه ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان بر خطاهای شناختی, تندرستی و میزان قند خون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک،” مجله دیابت و متابولیسم ایران (مجله دیابت و لیپید ایران)، vol. 18، no. 4 ، pp. 199–206، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413768/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button