مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در شاخص های درونداد، فرایند و برونداد آموزشی و ارائه مدل ارتقاء

صفحات

 صفحه شروع 251 | صفحه پایان 264

چکیده

 پیش زمینه و هدف: در حال حاضر نابرابری های آموزشی, یکی از مقوله های بسیار مهم در حوزه برنامه ریزی آموزشی است که سهم و نقش تعیین کننده ای در گسترش و بهبود آموزش و توسعه دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان نابرابری ها و رتبه بندی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و ارایه راهبردهای آمایشی به منظور نیل به توسعه پایدار آموزشی انجام گرفت. مواد و روش کار: تحقیق حاضر به لحاظ هدف, کاربردی و به لحاظ روش, توصیفی-تحلیلی است. شیوه جمع آوری آمار و داده ها به صورت اسنادی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری در دو بخش شامل اسناد و آمار 6 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دانشجویان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. در بخش اسنادی از روش نمونه گیری سرشماری و در بخش توصیفی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی استفاده شده است. در تجزیه وتحلیل داده ها از مدل های تاپسیس, ضریب پراکندگی, تحلیل مسیر و شبکه های عصبی استفاده شد. یافته ها: بررسی رتبه بندی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با استفاده از فن وزن دهی آنتروپی و تاپسیس نشان می دهد که ازنظر برخورداری از شاخص های تحقیق بین دانشکده ها نابرابری وجود دارد. همچنین ضریب پراکندگی نشان می دهد بیشترین نابرابری در شاخص های درونداد و کمترین نابرابری در شاخص های برونداد بود. تحلیل خوشه ای و تقسیم بندی مناطق به سه سطح؛ برخوردار, نیمه برخوردار و غیر برخوردار نشان می دهد که میان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که شاخص فرآیند بیشترین و شاخص درونداد کمترین تاثیر مستقیم بر نابرابری دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه را دارند. نتیجه گیری: متناسب با یافته های پژوهش توجه جدی برنامه ریزان و سیاست گذاران بر متغیرهای تاثیرگذار درونداد, فرایند و برونداد جهت کاهش نابرابری ها لازم و ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چابک، فخرعلی، کیهان، جواد، حسنی، محمد، سامری، مریم، و فیضی، آرام. (1400). بررسی وضعیت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در شاخص های درونداد, فرایند و برونداد آموزشی و ارائه مدل ارتقاء. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 19(3 (پی در پی 140) )، 251-264. SID. https://sid.ir/paper/413857/fa

    Vancouver: کپی

    چابک فخرعلی، کیهان جواد، حسنی محمد، سامری مریم، فیضی آرام. بررسی وضعیت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در شاخص های درونداد, فرایند و برونداد آموزشی و ارائه مدل ارتقاء. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1400؛19(3 (پی در پی 140) ):251-264. Available from: https://sid.ir/paper/413857/fa

    IEEE: کپی

    فخرعلی چابک، جواد کیهان، محمد حسنی، مریم سامری، و آرام فیضی، “بررسی وضعیت دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در شاخص های درونداد, فرایند و برونداد آموزشی و ارائه مدل ارتقاء،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 19، no. 3 (پی در پی 140) ، pp. 251–264، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413857/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button