مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

293
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

815
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکردهای اجرایی (توجه پایدار، سرعت پردازش، بازداری پاسخ و حافظه فعال) کودکان مبتلا به کم توجهی/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 133

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر توجه انتخابی, سرعت پردازش و حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی است. مواد و روش ها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر 7-10 ساله مبتلا به کمبود توجه/ بیش فعالی شهر قم در سال 1398 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین کودکان ADHD مراجعه کننده به متخصصان اطفال و روانپزشکان شهر قم 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. آزمون ریون و SNAP-IV اجرا و کودکانی که معیارهای ADHD را اشباع همچنین هوشبهر بالای 90 داشتند باشند انتخاب شدند. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها: در این پژوهش, مولفه های عملکردهای اجرایی در گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفت و فرضیه مطابق با موضوع تحقیق طراحی شد که برای سنجش آنها پس از تایید مفروضات از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شده است. برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون شاپیرو ویلک استفاده شد. با توجه به سطوح معناداری بدست آمده هریک از متغیرهای پژوهش بزرگتر از 05/0 میباشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی موجب ارتقا توجه پایدار, سرعت پردازش, بازداری پاسخ و حافظه فعال کودکان گروه آزمایش شده است. بنابراین انجام تمرینات مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان یک استراتژی درمانی مناسب, عاری از عوارض جانبی جهت بهبود کارکردهای اجرایی کودکان کمبود توجه/ بیش فعالی ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکیب، زهرا، ضرغام حاجبی، مجید، و آقایوسفی، علیرضا. (1399). تاثیر مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکردهای اجرایی (توجه پایدار, سرعت پردازش, بازداری پاسخ و حافظه فعال) کودکان مبتلا به کم توجهی/ بیش فعالی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(4 )، 125-133. SID. https://sid.ir/paper/413934/fa

    Vancouver: کپی

    شکیب زهرا، ضرغام حاجبی مجید، آقایوسفی علیرضا. تاثیر مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکردهای اجرایی (توجه پایدار, سرعت پردازش, بازداری پاسخ و حافظه فعال) کودکان مبتلا به کم توجهی/ بیش فعالی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1399؛4(4 ):125-133. Available from: https://sid.ir/paper/413934/fa

    IEEE: کپی

    زهرا شکیب، مجید ضرغام حاجبی، و علیرضا آقایوسفی، “تاثیر مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر عملکردهای اجرایی (توجه پایدار, سرعت پردازش, بازداری پاسخ و حافظه فعال) کودکان مبتلا به کم توجهی/ بیش فعالی،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 4، no. 4 ، pp. 125–133، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413934/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button