مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

297
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

500
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دانش، نگرش و عملکرد نوجوانان دیابتی14-10 ساله مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام حسین (ع) شهر اصفهان نسبت به بیماری دیابت

صفحات

 صفحه شروع 1011 | صفحه پایان 1019

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه و هدف: دیابت شایع ترین بیماری ناشی از اختلال متابولیسم کربوهیدرات می باشد که باعث آسیب به ارگانهای متعدد از جمله کلیه, چشم و قلب می شود. افزایش اگاهی, تغییر نوع رفتار و نگرش بیمار و خانواده بیمار می تواند سبب کاهش عوارض مزمن بیماری گردد. لذا تحقیق حاضر با هدف تعیین دانش نگرش و عملکرد کودکان دیابتی نسبت به بیماری دیابت انجام شد. روش پژوهش: مطالعه ی حاضربه صورت توصیفی تحلیلی مقطعی بر روی 150 کودک و نوجوان دیابتی دیابتی 10-14 ساله مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی دیابت بیمارستان امام حسین (ع) اصفهان به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه دانش, نگرش وعملکرد بیماری های مزمن (پرسشنامه KAP) بود. داده ها وارد نرم افزار SPSS 21 شده و با استفاده از آمار توصیفی وآمار تحلیلی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین اگاهی و نگرش بیماران و آگاهی و عملکرد و نیز از طرفی بین نگرش و عملکرد کودکان رابطه معنی داری وجود داشت (P<0/05). با افزایش میزان آگاهی و دانش, نگرش و در نهایت عملکرد بیماران بهترشد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سن کودکان با نمره دانش کل و نمره کل رفتار ارتباط معنی داری ندارد, اما با نمره مزایای درک شده از رعایت رژیم غذایی و عملکرد خود مراقبتی ارتباط دارد. (P = 0. 048) آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نمره کل دانش و نگرش بین پسران و دختران تفاوت معنی داری ندارد, اما نمره کل رفتار (0/02 = P) و همچنین فعالیت بدنی (0/001 = P) در پسران به طور قابل توجهی بالاتر از دختران است. با وجود فرد مبتلا به دیابت در خانواده و نیز با افزایش سالهای ابتلا به بیماری دانش, نگرش و حتی عملکرد در رابطه با بیماری به طور معنی داری ارتقا یافته است. نتیجه گیری: بهبود عملکرد در اداره و درمان بیماری دیابت منوط به افزایش اگاهی و افزایش نگرش کودک در خانواده می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مستوفی زاده، ندا، و تولایی زواره، محبوبه السادات. (1398). بررسی دانش, نگرش و عملکرد نوجوانان دیابتی14-10 ساله مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام حسین (ع) شهر اصفهان نسبت به بیماری دیابت. پرستاری دیابت، 8(1 )، 1011-1019. SID. https://sid.ir/paper/413986/fa

    Vancouver: کپی

    مستوفی زاده ندا، تولایی زواره محبوبه السادات. بررسی دانش, نگرش و عملکرد نوجوانان دیابتی14-10 ساله مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام حسین (ع) شهر اصفهان نسبت به بیماری دیابت. پرستاری دیابت[Internet]. 1398؛8(1 ):1011-1019. Available from: https://sid.ir/paper/413986/fa

    IEEE: کپی

    ندا مستوفی زاده، و محبوبه السادات تولایی زواره، “بررسی دانش, نگرش و عملکرد نوجوانان دیابتی14-10 ساله مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان امام حسین (ع) شهر اصفهان نسبت به بیماری دیابت،” پرستاری دیابت، vol. 8، no. 1 ، pp. 1011–1019، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413986/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button