مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

319
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

468
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل شده، بر مهارت مدیریت بیمار ترومایی توسط پرسنل فوریت های پزشکی ارومیه

صفحات

 صفحه شروع 366 | صفحه پایان 377

چکیده

 پیش زمینه و هدف: بحث تروما در جوامع مدرن و صنعتی امروز, یکی از مباحث و معضلات مهمی است که در اکثر کشورها موردتوجه قرار گرفته است. ازآنجایی که مراقبت های پیش بیمارستانی اولین جزء نظام مراقبت درمانی تروما را تشکیل می دهند, انجام صحیح و مطلوب آن می تواند مشکلات ناشی از ناتوانی های طولانی مدت و همچنین مرگ ومیر ناشی از تروما را کاهش دهد. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل شده, بر مهارت مدیریت بیمار ترومایی توسط پرسنل فوریت های پزشکی ارومیه انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی از نوع قبل و بعد, در دو گروه بود که طی آن تعداد 98 نفر از تکنسین های مرکز اورژانس ارومیه به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اعضای نمونه به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله, مهارت مدیریت بیمار ترومایی به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل شده آموزش داده شد. ولی برای گروه شاهد هیچ آموزشی داده نشد. ابزارهای مورداستفاده جهت جمع آوری اطلاعات شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و چک لیست سنجش مهارت مدیریت بیمار ترومایی بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر گویای تفاوت معنی دار میان گروه های مداخله و کنترل در یادگیری مهارت مدیریت بیمار ترومایی بود (001/0>P) که با توجه به بررسی اثر تکرار آزمون و اثر تعامل مشخص شد که تغییرات متغیر موردبررسی در گروه های مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر بوده است (001/0>P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل شده بر مهارت مدیریت بیمار ترومایی توسط پرسنل فوریت های پزشکی ارومیه موثر بوده و باعث ارتقاء آمادگی پرسنل در این زمینه می شود. همچنین با عملکرد صحیح, دقیق و علمی, باعث کاهش مرگ ومیر بعد از وقوع تروما و نیز کاهش عوارض جبران ناپذیر در خانواده و جامعه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسن زاده، اسداله، آلیلو، لیلا، حبیب زاده، حسین، رسولی، جواد، و دشتی، فروزنده. (1400). تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل شده, بر مهارت مدیریت بیمار ترومایی توسط پرسنل فوریت های پزشکی ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 19(5 (پی در پی 142) )، 366-377. SID. https://sid.ir/paper/413995/fa

    Vancouver: کپی

    محسن زاده اسداله، آلیلو لیلا، حبیب زاده حسین، رسولی جواد، دشتی فروزنده. تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل شده, بر مهارت مدیریت بیمار ترومایی توسط پرسنل فوریت های پزشکی ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1400؛19(5 (پی در پی 142) ):366-377. Available from: https://sid.ir/paper/413995/fa

    IEEE: کپی

    اسداله محسن زاده، لیلا آلیلو، حسین حبیب زاده، جواد رسولی، و فروزنده دشتی، “تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل شده, بر مهارت مدیریت بیمار ترومایی توسط پرسنل فوریت های پزشکی ارومیه،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 19، no. 5 (پی در پی 142) ، pp. 366–377، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413995/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا