Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

270
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

465
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی

صفحات

 صفحه شروع 472 | صفحه پایان 484

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی و رابطه آن با ویژگی های فردی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 11268 دانشجویان دانشگاه رازی در سال تحصیلی 99-98 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان, 372 نفر و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین شد. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته سواد حریم خصوصی برخط با 4 مؤلفه (آگاهی از عملکرد ارائه دهندگان خدمات برخط, آگاهی از جنبه های فنّی, آگاهی از قوانین و آگاهی از راهکارهای کنترل فردی) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار (873/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که سطح سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان کمتر از مقدار متوسط است. بیشترین مقدار به مؤلفه «مهارت های اجتماعی» و کمترین مقدار به مؤلفه «آگاهی از قوانین حفاظت از اطلاعات» تعلق دارد. همچنین مقطع تحصیلی و سابقه استفاده از اینترنت با سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری دارند و افراد با تحصیلات بیشتر و سابقه طولانی تر در استفاده از اینترنت سواد بیشتری دارند. اما بین جنسیت, سن و مدت زمان استفاده از اینترنت و سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری وجود ندارند. با توجه به اهمیت افزایش سواد حریم خصوصی برخط در جهت حفظ حریم خصوصی در اینترنت, باید آموزش و اقدامات لازم در جهت ارتقای سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، زهره، رحیمی، صالح، و احمدی، وکیل. (1399). بررسی میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 11(3 )، 472-484. SID. https://sid.ir/paper/414174/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی زهره، رحیمی صالح، احمدی وکیل. بررسی میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1399؛11(3 ):472-484. Available from: https://sid.ir/paper/414174/fa

    IEEE: کپی

    زهره عزیزی، صالح رحیمی، و وکیل احمدی، “بررسی میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 11، no. 3 ، pp. 472–484، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414174/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا