Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    251-261
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    336
  • دانلود: 

    554
چکیده: 

اضطراب پدیده ای است که در دنیای امروز با تأکید بیش از حدی که نظام های آموزشی بر آزمون ها دارند، روز به روز تشدید خواهد شد و این موضوع می تواند عملکرد صحیح فراگیر را در موقعیت آزمون مختل نماید. هدف این مطالعه بررسی میزان اضطراب امتحان و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال تحصیلی 97-96 بود. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود. تعداد 270 نفر از دانشجویان پایان دوره رشته پزشکی عمومی با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه جمعیت شناختی، اضطراب امتحان ساراسون (1977) و نتایج آزمون صلاحیت بالینی استفاده شد. با استفاده از رگرسیون لجستیک و نرم افزار 22SPSS به بررسی وضعیت روابط متغیرهای پژوهش از دیدگاه پاسخ دهندگان پرداخته شد. نتایج نشان داد اضطراب امتحان (خفیف، متوسط و شدید) بر عملکرد دانشجویان در آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران سال تحصیلی 97-96 تأثیر معناداری دارد (05/0p <). با توجه به این امر که برگزاری امتحان در دانشجویان ایجاد اضطراب می کند، برنامه ریزی جهت مدیریت مؤثر اضطراب امتحان در دانشجویان ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 336

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 554 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    262-270
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    169
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

آموزش در تحول و توسعه جامعه اهمیت روز افزونی دارد. رشد کمّی آموزش عالی بدون توجه به کمبود منابع و حساسیت زیاد جامعه نسبت به این سیستم، لزوم توجه به اثر بخشی و کارایی نظام آموزش عالی را ضروری نموده است. هدف از این مطالعه سنجش رضایتمندی دانشجویان از خدمات آموزشی ارایه شده در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و بررسی رابطه ی آن با عملکرد تحصیلی بوده است. در این پژوهش 140 دانشجو با روش نمونه گیری دردسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسش نامه بود که با استفاده از منابع علمی معتبر و مرتبط تهیه و در 5 حیطه (مدرسین، اداره خدمات آموزشی، بخش رفاهی، دانشجویان و بخش مدیریتی) تنظیم گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که نمره دیدگاه دانشجویان از محیط یادگیری متوسط و خوب بود. بیشترین نمره میانگین وانحراف معیار(2/10 ± 7/35) به حیطه مدرس در دانشکده پرستاری ومامایی وکمترین نمره میانگین وانحراف معیار(59/3 ± 7/11) به حیطه دانشجویان در دانشکده بهداشت مرتبط بود. به کارگیری نظرات دانشجویان به عنوان مشتری و شرکای فعال دانشگاه می تواند به اصلاح فرایند خدمات آموزشی و برنامه های بهبود کیفیت کمک کند که در نتیجه آن کیفیت خدمات آموزشی افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 169

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    271-283
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    323
  • دانلود: 

    582
چکیده: 

پژوهش حاضرباهدف رابطه سر زندگی تحصیلی بر اساس معنای تحصیلی و خستگی هیجانی با نقش واسطه ای خودکار آمدی هیجانی دانشجویان انجام شد. روش تحیق پژوهش، جزء پژوهش های کاربردی و از نظر اجراء بر اساس مدل ارتباطی و طبق معادلات ساختاری جزء تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعهآماریتحقیقشاملکلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر مریوان در سال تحصیلی97-1396 بودند که 350 نفر بر اساس جدول مورگان تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برایگردآوریدادههاازپرسشنامهیاستانداردشدهسرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، معنای تحصیلی پکران (2005)، خستگی هیجانی شاوفلی و واندریندنگ (1994) و خودکار آمدی هیجانی خدایاری فرد و همکاران (1390) استفادهشد. فرضیه هابااستفاده نرم افزار lisrel و spss به کمک معادلات ساختاری مسیر آزمونشدند. بین معنای تحصیلی و خستگی هیجانی و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه ای خودکارآمدی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. (P=0/001). با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که سرزندگی تحصیلی، معنای زندگی و خستگی هیجانی عوامل موثر بر خودکارآمدی هیجانی در دانشجویان می باشند. پژوهش حاضر دارای محدودیت هایی بود از جمله اینکه فقط تعداد محدودی از متغیرها در نظر گرفته شده است و همچنین از ابزارهای خودگزارش دهی استفاده شده است، در نهایت پیشنهاد می گردد که در مطالعات آینده متغیرهای میانجی دیگری نیز بررسی شده و از ابزارهای دیگری نیز برای بررسی بیشتر استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 582 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    284-294
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    254
  • دانلود: 

    525
چکیده: 

ارزشیابی اساتید به عنوان یکی از استراتژی های مهم برای ارتقای کیفیت آموزشی مورد توجه دانشگاه هاست. پژوهش حاضر مطالعه با هدف تعیین ملاک های سنجش عملکرد اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام شد. این مطالعه توصیفی در سال 1398 برروی 351 دانشجوی دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد. افراد به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به دو پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و استادخوب (محقق ساخته) پاسخ دادند. تحلیلداده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه22) و آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی مطلق و نسبی) و استنباطی (کای اسکوئر) انجام شد. ویژگی های علمی اساتید با میانگین 515/0± 2697/4 مهم ترین عامل در ارزشیابی بود و ویژگی های فردی و حرفه ای آنان به ترتیب با میانگین 364/0± 1560/4 و 446/0± 6961/3 در اولویت بعدی قرار داشتند. در بخش ویژگی های علمی" توان علمی و قدرت تفهیم مطالب توسط استاد" با میانگین 616/0± 4530/4، در بخش ویژگی های حرفه ای" اختصاص زمان استراحت به دانشجویان در ضمن تدریس" با میانگین507/0± 5726/4 و در بخش ویژگی های فردی "رعایت ادب و احترام در ارتباط با دانشجو" با میانگین554/0± 3675/4 بیشترین نمره را به خود اختصاص دادند. علیرغم مهم بودن توان علمی استاد، اختصاص زمان استراحت به دانشجویان بیشترین میانگین 507/0± 5726/4 را در بین همه گویه ها به خود اختصاص داد. بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، ضرورت دارد اساتید از اهمیت ارتقا و بهبود مهارت های حرف ه ای خود آگاه شوند تا بتوانند نقاط ضعف موجود در فرایند تدریس را شناسایی و برطرف کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 525 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    295-310
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    339
  • دانلود: 

    622
چکیده: 

نتایج تحقیقات کمبود نیروهای مدیریتی و افزایش نیاز سازمان ها به مدیران به مراتب توانمندتر، مستعدتر، ماهرتر و شایسته تر از مدیران امروزی را در سال های آینده نشان می داد و حقیقت این بود که شناسایی، جانشین پروری و بهره گیری از مدیران شایسته، یکی از اساسی ترین چالش های پیش روی سازمان ها برای عبور از شرایط دشوار فرداست. هدف از پژوهش حاضر تبیین و واکاوی ابعاد و اجزای جانشین پروری در نظام آموزش عالی کشور بود. به این منظور با رویکرد پژوهش کیفی و روش فراترکیب که شامل گام های هفت گانه ای است، به ارزیابی و تحلیل نظام مند نتایج و یافته های پژوهش پیشین پرداخته شد جامعه آماری مطالعه حاضر، مطالعات انجام شده داخلی و خارجی انجام شده در زمینه جانشین پروری بودند که در پایگاه های داده همانند ساینس دایرکت، اشپرینگر، امرالد، سیج، ایسکو و نظایر آن برای مقاله های انگلیسی و پایگاه های اطلاعاتی داخلی نظیر مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، پایگاه اطلاعات نشریات کشور، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مرکز منطقه ای علوم و فناوری شیراز و نورمگز به چاپ رسیده بودند. از میان 2151 مطالعه یافت شده 55 مطالعه که بر اساس عنوان، چکیده و محتوای موضوع مورد بررسی در این مطالعه همخوانی داشتند، برگزیده شدند و ابعاد و شاخص های جانشین پروری در سازمان ها شناسایی شدند. نتایج نشان داد که در مجموع مفهوم جانشین پروری در نظام آموزش عالی دارای 6 بعد و 58 شاخص است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 622 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    311-322
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    167
  • دانلود: 

    497
چکیده: 

آموزش الکترونیک نقش حیاتی را در فرایند یادگیری-یاددهی ایفا می کند و لازم است که در پژوهش ها به آن توجه شود. برای رسیدن به این هدف لازم است پذیرش آموزش الکترونیک مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین، مطالعه حاضر پذیرش آموزش الکترونیک در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز را بر اساس مدل پذیرش فناوری مورد بررسی قرار می-دهد. مطالعه حاضر یک مطالعه همبستگی-توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شد. 330 دانشجوی تحصیلات تکمیلی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده و در پژوهش شرکت داده شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آماری SPSS تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که مدل پذیرش فناوری از اعتبار و اطمینان لازم در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور برخوردار است. برداشت ذهنی از آسانی استفاده، برداشت ذهنی از مفید بودن آموزش الکترونیک، نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از آموزش الکترونیک و قصد استفاده از آموزش الکترونیک متغیرهایی هستند که استفاده واقعی از آموزش الکترونیک را به طور مثبت تحت تأثیر قرار می دهند. با توجه با این واقعیت که نگرش نسبت به استفاده از آموزش الکترونیک توان بیشتری نسبت به سایر متغیرها در مدل پذیرش فناوری را داراست، تأکید بر نگرش های مثبت دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیک می تواند باعث سهولت پذیرش آن در میان آنها شده و برون داد یادگیری آنها را ارتقا بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 497 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حبیبی کلیبر رامین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    323-333
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    578
  • دانلود: 

    760
چکیده: 

رضایت از تحصیل به عنوان یکی از شاخص های اندازه گیری کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان شناخته شده است. ادراک از محیط کلاس درس و انگیزش پیشرفت تحصیلی از جمله عواملی است که بر رضایت تحصیلی آن ها اثرگذار است. هدف پژوهش حاضرنقش ادراک از محیط کلاس درس و انگیزش پیشرفت تحصیلی در پیش بینی رضایت تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با توجه به نوع پژوهش و تعداد متغیرهای مورد مطالعه از جامعه مورد مطالعه منطبق با جدول برآورد نمونه مورگان تعداد 400 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایت تحصیلی ترک زاده و محترم، انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس و ادراک از محیط کلاس فراسر و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط کلاس درس و مؤلفه های آن با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین بین انگیزش پیشرفت تحصیلی با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0>P، 20/0=r). از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ادراک از محیط کلاس درس و مؤلفه های آن و انگیزش پیشرفت تحصیلی می توانند تغییرات رضایت تحصیلی را در دانشجویان پیش بینی کنند. بنابراین ادراک محیط کلاس و انگیزش پیشرفت تحصیلی نقش مهمی در رضایت تحصیلی دانشجویان در تحصیل دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 760 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    334-359
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    347
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مدل یابی بین اهداف پیشرفت، مؤلفه های باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان) و اهمال کاری تحصیلی با میانجی گری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 382 دانشجو تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم تحقیقات، به پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم، اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی و باورهای انگیزشی پینتریچ و دیگرویت MSLQ پاسخ دادند. در این مطالعه به منظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری حداقل مجذورات جزئی با نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که همه شاخص های برازندگی با داده های گردآوری شده برازش داشتند. همچنین یافته ها نشان داد که اثر مستقیم خودکارآمدی، اهداف تبحری و ارزش گذاری درونی بر اهمال کاری تحصیلی منفی و معنادار، اثر مستقیم اهداف اجتنابی، گرایشی و اضطراب امتحان بر اهمال کاری تحصیلی مثبت و معنادار بود. اثر مستقیم باورهای انگیزشی و اهداف پیشرفت بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و اثر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با اهمال کاری تحصیلی معنادار بود. اثر غیرمستقیم باورهای انگیزشی و اهداف تبحری بر اهمال کاری تحصیلی به واسطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی معنادار ولی اثر غیرمستقیم اهداف گرایشی و اجتنابی بر اهمال کاری با میانجی گری راهبردهای خودتنظیمی معنادار نبود. در مجموع نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی عوامل شناختی و انگیزشی نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند و می توان با توجه به این عوامل راهکارهای مناسب برای کاهش اهمال کاری ارائه داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 347

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    360-371
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    223
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

لزوم بهره گیری و انتقال سریع دانش تخصصی میان افراد در سطوح مختلف جامعه باعث شده امروزه برای تلفن همراه نرم افزارهای مختلفی از بازی و سرگرمی تا نرم افزار های آموزشی و علمی که قابل نصب و اجرا در تلفن همراه هستند، تهیه شود. مطالعه حاضر با هدف طراحی، ساخت و ارزیابی نرم افزار آفات بهداشتی« شناسایی، پیشگیری و کنترل» مبتنی بر موبایل با هدف افزایش آگاهی دانشجویان علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه در آینده، انجام شد. مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بوده، که در سه مرحله نیاز سنجی نرم افزار، طراحی و ساخت نرم افزار و ارزیابی در سال 98 صورت گرفت. جهت ارزیابی، برنامه به مدت یک ماه در اختیار دانشجویان کارشناسی بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 20 سؤال در دو بخش قابلیت های آموزشی و گرافیکی بود. اطلاعات مربوط به 33 گونه از آفات بهداشتی، در نرم افزار وارد شد. در این ارزیابی 33 نفر از دانشجویان سال دوم، سوم و چهارم بیولوژی و کنترل ناقلین شرکت کردند که 52/81 % از آنها از قابلیت های گرافیکی و 48/81 % از قابلیت های آموزشی نرم افزار رضایت داشتند. بیش از 60% از دانشجویان اطلاعات این نرم افزار را در هنگام نیاز به کسب اطلاعات به کتاب ترجیح می دهند. با توجه به رضایتمندی دانشجویان، استفاده از آن برای دانشجویان سایر رشته های علوم پزشکی، کارشناسان مراکز بهداشتی و نیز عامه مردم توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 223

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    372-385
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    472
چکیده: 

شکاف میان انتظارات اجتماعی و دستاوردهای آموزش عالی، مرتب در حال افزایش بوده است و متولیان آموزشی از شکست های عینی و ملموس در حوزه آموزش نگرانند. از این رو آموزش عالی برای برخورداری از ساختاری کارآمدتر و قابلیتی بالاتر و دستیابی به کیفیت بهتر، نیازمند واکاوی مستمر فرایند خط مشی گذاری است، بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسائی مؤلفه ها و شاخص های خطی مشی گذاری در نظام آموزش عالی کشور جهت ارائه الگوی مناسب بود. این تحقیق در پارادایم تفسیری با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش نظریه بنیادی انجام شد. در این تحقیق 12 نفر کارشناس و خبره حوزه سیاست گذاری و مدیریت آموزشی و از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه های دولتی و غیردولتی استان تهران به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند و از روش نمونه-گیری زنجیره ای جهت شناسایی و انتخاب خبرگان استفاده شد. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش های مطالعات اسنادی و میدانی استفاده شد و ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. از نرم افزارMaxqda2007 جهت کدگذاری باز محوری-گزینشی داده های گردآوری شده استفاده شد. یافته هانشان داد مؤلفه های اصلی خطی مشی گذاری در نظام آموزش عالی کشور عبارتند از: توجه به مدیریت استراتژیک، گسترش چتر حمایتی، توجه به کیفیت مداری در نظام آموزشی، توجه به زیرساخت های آموزشی، توجه به توسعه همه جانبه و توجه به دستاوردهای خط مشی گذاری در جامعه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 472 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    386-397
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    269
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی است که هدف آن طراحی مدل بهینه موک در دانشگاه پیام نور بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان جامعه ی علمی دانشگاهی و متخصصان آموزش عالی و مدیران دانشگاه پیام نور بودند. برای تعیین نمونه های کیفی پژوهش و تعیین این گروه ازخبرگان ازروش گلوله برفی تارسیدن به اشباع نظری استفاده شد. گروه دوم جامعه ی آماریپژوهش، شامل تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نوردر استان تهران به تعداد 900 نفر بودند. با توجه به ماهیت متفاوت دانشگاه پیام نور، با استفاده از فرمول کوکران و ازطریق نمونه گیری تصادفی ساده، 270 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. برای گرداوری داده ها از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه پردازی داده بنیاد بود. در بخش کمّی از آزمون هایی نظیر همبستگی پیرسون، آزمون تی تک نمونه ای، مدل سازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل عاملی اکتشافی نیز بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مؤلفه های تشکیل دهنده موک شامل، انتخاب هدف، تعیین مخاطب، نیازسنجی در موک ها، امکان سنجی در موک ها، انتخاب عنوان مناسب، انتخاب نوع موک، ایجاد یک پلت فرم و امکانات آن در موک ها؛ تهیه محتوا، پشتیبانی، بستر تعاملی، درگیرسازی و راهبرد ارزشیابی می باشد. همچنین، فناوری اطلاعات، مدیریت، صلاحیت علمی/حرفه ای، به عنوان عوامل اثرگذار و همچنین مؤلفه های عملکرد تحصیلی، تفکر انتقادی و یادگیری مشارکتی، به عنوان عوامل اثرپذیر بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    398-410
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    165
  • دانلود: 

    461
چکیده: 

پژوهش حاضر باهدف طراحی مدلی برای توسعه بهتر سرمایه های انسانی با نیازهای خودتعیین گری و آموزشی دانشجویان انجام شد. در پژوهش کاربردی-پیمایشی حاضر، جامعه آماری پژوهش را کلیهی دانشجویان دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در سال 1398 تشکیل می دادند که از بین آن ها تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با پرسشنامه های نیازهای خودتعیین گری و پرسشنامه عوامل تسهیل کننده و بازدارنده مدیریت سرمایه های انسانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی، نشان داد که نگرش نسبت توسعه، احساس برتری، وفاداری سرمایه های انسانی، رهبری توسعه گرا، بازبینی و بررسی، سیاست گذاری، فرهنگ سرمایه های انسانی، برابری سرمایه های انسانی و فضای سرمایه های انسانی عوامل مدیریت سرمایه-های انسانی را تشکیل می دهند. همچنین ارتباط مثبتی بین توانمندسازی روانشناختی و عوامل تسهیل کننده مدیریت سرمایه های انسانی وجود داشت. بنابراین بر اساس یافته های مطالعه کاملاً مشخص است که توجه به عوامل فرهنگی، سیاسی، شخصیتی و آموزشی برای ارتقای و توسعه مدیریت سرمایه های انسانی مهم و ضروری است که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 165

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 461 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    411-426
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    210
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر این است با ارائه مدل، تجاری سازی تحقیقات علوم تربیتی را ممکن سازد. نوع تحقیق حاضر با رویکرد آمیخته است؛ روش نمونه گیری با توجه به روش تحقیق مورد نظر از روش نمونه گیری هدفمند است. برای این منظور در بخش کیفی بعد از مصاحبه نیمه ساختار یافته از 16 نفر از خبرگان اطلاعات مصاحبه جمع آوری و کدگذاری شده و تحلیل همزمان روی آنها صورت پذیرفت. در بخش کمّی نیز، از میان دانشجویان و شاغلین آموزشی و اقتصادی به عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه بین آنها پخش شد. حجم نمونه آماری برای بخش کمّی تحقیق بر اساس جدول مورگان 152 نفر بود که از میان 260 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق با خبرگان و در بخش کمّی؛ پرسشنامه ای 46 سوالی بود. جهت پردازش و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل استفاده شد. برای تحلیل عاملی تأییدی و ارائه مدل تحقیق از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) با نرم افزار LISREL استفاده گردید. با توجه به مقدار ضریب متغیرها، اولویت بندی عوامل مؤثر بر تجاری سازی تحقیقات انجام شده در حوزه علوم تربیتی، بالاترین اولویت مربوط به مؤلفه راهکارهای ساختاری با ضریب تاثیر 95/0 می باشد و راهکارهای قوانین، مدیریتی و محیطی با ضریب تأثیر به ترتیب 9/0، 86/0 و 58/0 در اولویت های بعدی قرار دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که راهکارهای قوانین یکی از عوامل مؤثر بر تجاری سازی تحقیقات انجام شده در حوزه علوم تربیتی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 210

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    427-445
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    410
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اثر بخشی روش درمانی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی بر معنویت و پردازش هیجانی در مادران دانش آموزان طیف اوتیسم در سال 1398 بود. جامعه آماری کلیه مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم دو مدرسه شهر اهواز به تعداد 105 بود که 45 مادر به صورت غیر تصادفی هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری قرار داده شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها به صورت مقطعی و روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون می باشد. ابزار پژوهش، سنجش معنویت هال و ادواردز (1986)، ﻣ ﻘ ﯿ ﺎ س ﭘ ﺮ دازش ﻫ ﯿ ﺠ ﺎ ﻧ ﯽ ﻧ ﺴ ﺨ ﻪ ی ﮐ ﻮ ﺗ ﺎ ه ﺑ ﺎ ﮐ ﺮ و همکاران (2010)، پروتکل شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (2003) وپروتکل تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی اسموکر (1995) بود. یافته ها با روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل کواریانس مختلط و بوسیله نرم افزار spss نسخه 24 گرداوری شد. نتایج نشان داد که روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویر سازی ذهنی دستوری بر پردازش هیجانی و معنویت مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم تاثیر دارد، بین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی دستوری با پردازش شناختی بر معنویت مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم تفاوت معنادارنبوده و نیز نمونه های روش تصویر سازی ذهنی با پردازش شناختی نسبت به روش ذهن اگاهی در پردازش هیجانی عملکرد بهتری داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 410

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
نویسندگان: 

رسانه سمیرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    446-451
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    376
  • دانلود: 

    504
چکیده: 

یکی از روش های انجام ارزیابی تکوینی در بین مدرسان، آزمون کوتاه کلاسی (Quiz) است. تناقض های زیادی در مورد اثر بخشی آزمون های کوتاه کلاسی بر یادگیری دانشجویان وجود دارد. درس فیزیک در بین دانشجویان رشته های مختلف پزشکی به ویژه دانشجویان بهداشت پرطرفدار نیست و برای موفقیت در یادگیری این درس نیاز به مطالعه بیشتر و مستمر وجود دارد. در این مطالعه با برگزاری پرسش های کوتاه کلاسی به موقع و طراحی مناسب سؤالات آن میزان اثر بخشی این آزمون ها در افزایش نمره نهایی سنجیده شد. مباحث آموزشی مربوط به هر کلاس به دو قسمت مساوی از نظر حجم و سنگینی مطالب تقسیم شد. نمرات میان ترم و پایان ترم مساوی در نظرگرفته شد. تا امتحان میان ترم از مطالب جلسه قبل پرسش کوتاه گرفته و از میان ترم تا پایان ترم هیچ آزمونی گرفته نشد. متوسط سطح نمرات میان ترم و پایان ترم دانشجویان هر کلاس با استفاده از آزمون t-test با یکدیگر مقایسه شدند (p<0. 05). یافته های آزمون t-test نشان داد که نمرات آزمون میان ترم نسبت به پایان ترم در همه کلاس های درس فیزیک دانشکده بهداشت به صورت معناداری بالاتر بود. یافته این تحقیق اثر بخش بودن آزمون کوتاه کلاسی بر افزایش نمره نهایی درس فیزیک در دانشجویان بهداشت است. ممکن است در صورت تغییر درس یا رشته دانشجویان این نتیجه به دست نیاید؛ بنابراین لازم است که این بررسی در دروس و رشته های مختلف انجام پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 504 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    452-471
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    462
چکیده: 

مطالعه حاضر یک تحقیق مبتنی بر تحلیل متن است که با هدف تعیین لغات آکادمیک پرکاربرد در مقالات رشته های پرستاری و مامایی انجام شده است. با تحلیل مجموعه 7759635 لغتی مستخرج از 1939 مقاله از 10 مجله برتر رشته های پرستاری و مامایی، 894 لغت آکادمیک پرکاربرد به دست آمدند که بیانگر پوشش 16. 89% متون مقالات رشته های مورد بررسی هستند. این فهرست از لغات آکادمیک شامل لغات مفید و کاربردی است که دانشجویان، محققین و اساتید رشته های پرستاری و مامایی برای مطالعه و چاپ مقالات به زبان انگلیسی به آنها نیاز دارند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که فهرست لغات رشته محور در حوزه علوم پزشکی باعث تقویت دانش زبانی و نوشتاری دانشجویان غیرانگلیسی زبان می شود. یافته ها و پیشنهادات آموزشی ارائه شده در پایان این مطالعه می تواند به مدرسین، محققین، ارائه دهنده های مطالب آموزشی، و دانشجویان رشته های پرستاری و مامایی کمک شایانی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 462 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    472-484
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    276
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین میزان سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان دانشگاه رازی و رابطه آن با ویژگی های فردی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 11268 دانشجویان دانشگاه رازی در سال تحصیلی 99-98 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 372 نفر و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین شد. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته سواد حریم خصوصی برخط با 4 مؤلفه (آگاهی از عملکرد ارائه دهندگان خدمات برخط، آگاهی از جنبه های فنّی، آگاهی از قوانین و آگاهی از راهکارهای کنترل فردی) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار (873/0) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که سطح سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان کمتر از مقدار متوسط است. بیشترین مقدار به مؤلفه «مهارت های اجتماعی» و کمترین مقدار به مؤلفه «آگاهی از قوانین حفاظت از اطلاعات» تعلق دارد. همچنین مقطع تحصیلی و سابقه استفاده از اینترنت با سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری دارند و افراد با تحصیلات بیشتر و سابقه طولانی تر در استفاده از اینترنت سواد بیشتری دارند. اما بین جنسیت، سن و مدت زمان استفاده از اینترنت و سواد حریم خصوصی برخط ارتباط معناداری وجود ندارند. با توجه به اهمیت افزایش سواد حریم خصوصی برخط در جهت حفظ حریم خصوصی در اینترنت، باید آموزش و اقدامات لازم در جهت ارتقای سواد حریم خصوصی برخط دانشجویان صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    485-494
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    282
  • دانلود: 

    604
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین اضطراب فراگیر و کمال گرایی با اثر واسطه ای تفکر ارجاعی بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان علوم پزشکی استان البرز بودند که از این جامعه 165 نفر از دانشجویانی که دارای اضطراب بودند به شیوة نمونه گیری هدفمند برگزیده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب فراگیر اشپیتز وهمکاران (2006) که دارای 7 سؤال است که در این مقیاس 3 سؤال مربوط به نشانه های بالینی راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی ویراست چهارم ودیگر مقیاس های اضطراب انتخاب شده. پرسشنامه تفکر ارجاعیارینگ وهمکاران(2010) که این مقیاس یک ابزار خود گزارشی شامل 15 عبارت است و مقیاس کمال گرایی استفاده شد. داده ها از طریق مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند و نتایج نشان داد که بین اضطراب فراگیر و کمال گرایی رابطه وجود دارد و این رابطه از طریق متغیر تفکر ارجاعی تعدیل می شود. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که اضطراب فراگیر از کمال گرایی وتفکر ارجاعی تأثیر می پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 282

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 604 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    495-506
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    207
  • دانلود: 

    509
چکیده: 

در چند دهه اخیر، آموزش عالی از نظر کمّی رشد فزاینده ای داشته است، اما با پدیده ی بیکاری دانش آموختگان و ضعف در کارآفرینی در نیروی انسانی دانشگاهی مواجه شده است. هدف از تحقیق حاضر تدوین چارچوب ارزیابی کیفیت دانشگاه در راستای توسعه کارآفرینی دانشگاهی است. جامعه آماری عبارت بود از خبرگان دانشگاهی دانشگاه های دولتی استان تهران که در زمینه کارآفرینی تخصص و تجربه داشتند که با فرمول کوکران 113 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS22 و PLS2 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد عوامل مورد مطالعه جهت ارزیابی کیفیت دانشگاهی شامل کیفیت عوامل سازمانی، انسانی، تجهیزات و زیر ساختی و مدیریتی ارتباط معناداری با عوامل توسعه کارآفرینی دانشگاهی داشته و دانشگاه ها برای بهبود کیفی متناسب با رشد کمّی می بایست این عوامل را مد نظر داشته و در ارتقای کیفی آن تلاش کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 509 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    507-520
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    407
  • دانلود: 

    484
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جهت بهسازی دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرای این پژوهش، آمیخته است که ابتدا به روش کیفی و سپس کمّی انجام شده است. در بخش کیفی جامعه مورد مطالعه، صاحبنظران در زمینه بهسازی دانشجو بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری (14نفر) انجام شد و در بخش کمّی جامعه موردنظر، دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد سنندج به تعداد 1500 نفر در نیمسال اول سال تحصیلی 98-97 بود که با توجه به جدول مورگان ( 320=n نفر) و با روش نمونه گیری، طبقه بندی با تخصیص متناسب انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه عمیق فهرستی از 5 بعد شامل آموزشی، فردی، اجتماعی، پژوهشی و ایجاد اشتغال پایدار برای خود و دیگران و 24 مؤلفه شناسایی شد. مدل مفهومی استخراج شده با توجه به فلسفه، اهداف، مبانی نظری، ابعاد و مؤلفه ها، ساز وکار اجرایی، فرآیند اجرایی، نظام بازخورد و ارزیابی در سطح خطای 05/0 مورد تأیید قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یحیوی طاهر | نامور یوسف

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    521-530
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور ارزیابی محیط یادگیری و آموزشی دانشگاه بر اساس دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه محقق اردبیلی) انجام شده است. روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل داد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد 375 نفر دانشجو انتخاب شدند. اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه محیط یادگیری و آموزشی جمع آوری شد، سپس داده ها با استفاده از آزمون های (t تک نمونه ای، t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه) و با نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیل شد. بر اساس نتایج به دست آمده، محیط یادگیری و آموزشی در دانشگاه محقق اردبیلی از دیدگاه دانشجویان دارای وضعیت مناسبی می باشند، طبق نتایج بین دیدگاه دانشجویان برحسب جنسیت و سال تحصیلی نسبت به محیط یادگیری و آموزشی، تفاوت معنادار وجود ندارد، اما بین ادراک دانشجویان نسبت به محیط یادگیری و آموزشی برحسب مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، دانشکده، سن و وضعیت تأهل تفاوت معنی دار وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button