مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

555
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

710
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تمرین های ادراکی-حرکتی و ذهن آگاهی بر شبکه های توجه و دقت پاسخ کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 145

چکیده

 مقدمه و اهداف: امروزه با توجه به شیوع اختلال نقص توجه-بیش فعالی, انجام پژوهش برای تعیین تاثیر تمرینات و راهکارهای غیردارویی برای کمک به بهبود افراد مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی بیش ازپیش احساس می شود. پژوهش حاضر نیز با همین منظور و با اعمال متغیرهای ادراکی– حرکتی و ذهن آگاهی انجام شده است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه شاهد انجام شده است. شرکت کننده های این پژوهش شامل 30 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی با میانگین سن 65/1± 9 سال بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند؛ از شرکت کننده ها در پیش آزمون, آزمون شبکه های توجهی گرفته شد. سپس مداخله مربوط به هر گروه آزمایش در مدت 8 جلسه یک ساعته اجرا شد. بعد از آن که دو گروه (تمرینات ذهن آگاهی و تمرینات ادراکی-حرکتی) تمرینات خود را به مدت چهار هفته, هر هفته دو جلسه و هر جلسه یک ساعت انجام دادند, مجددا از آن ها آزمون شبکه های توجهی گرفته شد. برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون آنکوا و تحلیل واریانس مرکب با اندازه های مکرر با سطح معناداری 0/05>p استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که تمرین های ادراکی-حرکتی و ذهن آگاهی بر دقت پاسخ و برخی از زیرمجموعه های (شاخص های) شبکه های توجهی کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی تاثیر معنادار دارد, در صورتی که در گروه کنترل تغییرات معناداری مشاهده نشد. همچنین اثر تمرین های ذهن آگاهی از تمرین های ادراکی– حرکتی بیش تر می باشد. نتیجه گیری: طبق نتایج به نظر می رسد استفاده از تمرینات ذهن آگاهی و ادراکی-حرکتی در کنار سایر روش های درمانی افزایش توجه برای این کودکان پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیریان، فاطمه، و فارسی، علیرضا. (1400). تاثیر تمرین های ادراکی-حرکتی و ذهن آگاهی بر شبکه های توجه و دقت پاسخ کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی. طب توانبخشی، 10(1 )، 133-145. SID. https://sid.ir/paper/414229/fa

    Vancouver: کپی

    پیریان فاطمه، فارسی علیرضا. تاثیر تمرین های ادراکی-حرکتی و ذهن آگاهی بر شبکه های توجه و دقت پاسخ کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی. طب توانبخشی[Internet]. 1400؛10(1 ):133-145. Available from: https://sid.ir/paper/414229/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه پیریان، و علیرضا فارسی، “تاثیر تمرین های ادراکی-حرکتی و ذهن آگاهی بر شبکه های توجه و دقت پاسخ کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی،” طب توانبخشی، vol. 10، no. 1 ، pp. 133–145، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414229/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button