مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

840
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان با اختلال سلوکی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 104

چکیده

 مقدمه: بازی درمانی رویکردی درمانی است که برای درمان گستره وسیعی از اختلالات کودکان استفاده می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان با اختلال سلوکی کانون اصلاح و تربیت شهر زاهدان انجام شد. روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی پیش آزمون-پس آزمون تخصیص تصادفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پسر 7 تا 8 سال با اختلال سلوکی که در سال 1397-1396 در کانون اصلاح و تربیت زاهدان بودند, تشکیل داد. به صورت تصادفی ساده تعداد 22 کودک دارای اختلال سلوکی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 11 نفر) گمارده شدند. سپس پرسشنامه اضطراب اجتماعی SPIN (کانور, 2000) به عنوان پیش آزمون در هر دو گروه اجرا شد. بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری در گروه آزمایش طی 10 جلسه بر روی گروه آزمون اجرا شد. گروه کنترل در این مدت مداخله ای دریافت نکردند. در پایان این دوره هر دو گروه پرسشنامه فوق را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: مقایسه میانگین ها نشان داد که در گروه آزمون, در مرحله پس آزمون, میانگین نمره اضطراب (از 10/65به 7/82) کاهش یافته است. نتایج تحلیل کوواریانس با مقدار 7/29=F نشان داد که بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری به طور معناداری موجب کاهش اضطراب اجتماعی کودکان اختلال سلوکی می شود (p<0/001). نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی تکنیک های بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری به کودکان با اختلال سلوکی, پیشنهاد می شود در جهت کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود سلامت روانی و جسمانی کودکان دارای اختلال سلوکی از این رویکرد استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرنام، علی، سلطانی نژاد، سجاد، و حیدری، الهه. (1399). اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان با اختلال سلوکی. پرستاری کودکان، 6(4 )، 95-104. SID. https://sid.ir/paper/414269/fa

    Vancouver: کپی

    فرنام علی، سلطانی نژاد سجاد، حیدری الهه. اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان با اختلال سلوکی. پرستاری کودکان[Internet]. 1399؛6(4 ):95-104. Available from: https://sid.ir/paper/414269/fa

    IEEE: کپی

    علی فرنام، سجاد سلطانی نژاد، و الهه حیدری، “اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان با اختلال سلوکی،” پرستاری کودکان، vol. 6، no. 4 ، pp. 95–104، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414269/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button