Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

214
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

500
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، رفتارهای تغذیه ای و کیفیت زندگی بیماران دیابتی شهرستان زابل در سال 1396

صفحات

 صفحه شروع 1385 | صفحه پایان 1394

چکیده

 مقدمه و هدف: بیماری دیابت به عنوان شایع ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم, یک چالش پر اهمیت جهانی و نیز یکی از علتهای مهم مرگ و ناتوانی در سراسر دنیا محسوب می شود. این بیماری می تواند بر سلامت عمومی و احساس خوب بودن و به عبارتی بر کیفیت زندگی بیماران تاثیرات منفی داشته باشد, داشتن آگاهی و رفتارهای مناسب نیز می تواند از عوارض این بیماری بکاهد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش بر آگاهی, رفتارهای تغذیه ای و کیفیت زندگی بیماران دیابتی طراحی و اجرا گردید. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی برروی 144 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2(دو گروه 72 نفره) شهر زابل از بین مراجعین به مرکز دیابت و مراکز بهداشتی درمانی انجام و داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته در مرحله پیش آزمون و پس آزمون جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS20 و آزمون های مربوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته: در گروه مورد؛ در قبل از مداخله بین سن با آگاهی, کیفیت زندگی و رفتارها, وضعیت تاهل با کیفیت زندگی, سابقه بیماری با آگاهی, و روش آموزش با آگاهی و کیفیت زندگی و در بعد از مداخله آموزشی؛ سن, جنس, تحصیلات و شغل با کیفیت زندگی ارتباط معنی داری داشتند(0/05>P). در گروه شاهد نیز در قبل از آموزش؛ آگاهی با سن, تحصیلات, شغل, وضعیت تاهل, سابقه بیماری, درآمد, BMI و روش آموزش ارتباط معنی داری داشت(0/05>P). همچنین بین سابقه بیماری با کیفیت زندگی و روش آموزش با رفتارهای خودمراقبتی ارتباط وجود داشت(0/05>P) و در بعد از مداخله آموزشی فقط بین روش آموزش با آگاهی و رفتارهای خودمراقبتی ارتباط وجود داشت(0/05>P). از بین متغیرهای اصلی تحقیق؛ در گروه مورد, در بعد از مداخله آموزشی کیفیت زندگی با رفتارهای خودمراقبتی ارتباط معنی داری داشت(0/05>P). دو گروه از نظر آگاهی (بعد از مداخله آموزشی), رفتارها و کیفیت زندگی در قبل و بعد از مداخله آموزشی با هم اختلاف معنی داری داشتند(0/05>P). نتیجه گیری: آموزش بهداشت, دانش, کیفیت زندگی و رفتارهای خودمراقبتی بیماران را ارتقا می دهد و از عوارض بیماری که می تواند باعث ناتوانی, مرگ و میر و مشکلات اقتصادی-اجتماعی در جامعه شود جلوگیری می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، آزاده. (1400). تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, رفتارهای تغذیه ای و کیفیت زندگی بیماران دیابتی شهرستان زابل در سال 1396. پرستاری دیابت، 9(2 )، 1385-1394. SID. https://sid.ir/paper/414400/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری آزاده. تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, رفتارهای تغذیه ای و کیفیت زندگی بیماران دیابتی شهرستان زابل در سال 1396. پرستاری دیابت[Internet]. 1400؛9(2 ):1385-1394. Available from: https://sid.ir/paper/414400/fa

    IEEE: کپی

    آزاده حیدری، “تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی, رفتارهای تغذیه ای و کیفیت زندگی بیماران دیابتی شهرستان زابل در سال 1396،” پرستاری دیابت، vol. 9، no. 2 ، pp. 1385–1394، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414400/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا