مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

327
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش فرزندپروری در راستای شکل گیری خویشتن داری بر خودکارآمدی والدگری مادران

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 40

چکیده

 مقدمه: کیفیت فرزندپروری یک عامل عمده ای در رشد و تکامل کودکان است در این میان خویشتن داری و پرورش آن در کودکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل والدین به خصوص مادران باید در این زمینه آموزش ببینند. این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش فرزندپروری مثبت نگر در راستای شکل گیری خویشتن داری در فرزندان و تاثیر آن برخودکارآمدی مادران کودکان دبستانی صورت گرفته است. روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه تحقیق شامل30 نفر از مادران کودکان دوره دبستانی (مدارس ابتدایی دوره دوم) استان یزد در سال تحصیلی 97-1396 است, که بر اساس ویژگی هایی چون سن و جنسیت همتا شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه در مرحله پیش آزمون, پرسشنامه های خودکارآمدی والدگری و خودکنترلی ادراک شده کودکان را تکمیل کردند. اعضا گروه آزمایش به مدت 3 هفته, در جلسات برنامه آموزشی فرزندپروروی در راستای شکل گیری خویشتن داری با رویکرد روانشناسی مثبت نگر قرار گرفتند و در نهایت بعد از اجرای مداخله, هر دو پرسشنامه توسط دو گروه آزمایش و کنترل به عنوان پس آزمون اجرا گردید. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری نشان می دهد که مقدار F (0/16= P, 2/44=27 و 1 F) برای اثر متغیر مستقل (گروه) بر نمره خویشتن داری به لحاظ آماری معنادار نبوده است. یعنی آموزش اصول فرزندپروری با رویکرد روانشناسی مثبت نگر, خویشتنداری فرزندان را بهبود نمی بخشد اما نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری نشان می دهد که مقدار F (0/0002= P, 35/31=27 و 1 F) برای اثر متغیر مستقل (گروه) بر نمره خودکارآمدی والدگری والدین به لحاظ آماری معنادار بوده است. نتیجه گیری: آموزش اصول فرزندپروری با رویکرد روانشناسی مثبت نگر, خودکارآمدی والدگری والدین کودکان دبستانی را بهبود می بخشد, بنابراین روانشناسی مثبت نگر روش بسیار موثری برای افزایش خودکارآمدی والد محسوب می شود و می توان آن را به کار برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدپناه اردکان، عذرا، باکفایت، فرزانه، و شفیع زاده، رویا. (1399). اثربخشی آموزش فرزندپروری در راستای شکل گیری خویشتن داری بر خودکارآمدی والدگری مادران. پرستاری کودکان، 7(1 )، 31-40. SID. https://sid.ir/paper/414445/fa

    Vancouver: کپی

    محمدپناه اردکان عذرا، باکفایت فرزانه، شفیع زاده رویا. اثربخشی آموزش فرزندپروری در راستای شکل گیری خویشتن داری بر خودکارآمدی والدگری مادران. پرستاری کودکان[Internet]. 1399؛7(1 ):31-40. Available from: https://sid.ir/paper/414445/fa

    IEEE: کپی

    عذرا محمدپناه اردکان، فرزانه باکفایت، و رویا شفیع زاده، “اثربخشی آموزش فرزندپروری در راستای شکل گیری خویشتن داری بر خودکارآمدی والدگری مادران،” پرستاری کودکان، vol. 7، no. 1 ، pp. 31–40، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414445/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button