مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

317
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه: افراد با اختلال یادگیری ریاضی مشکلات شدیدی در زمینه کارکردهای اجرایی دارند. توانمندسازی مغزمحور می­ تواند بر کاهش این مشکلات تأثیر داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانش­ آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی انجام شد. مواد و روش ­ ها: پژوهش حاضر به صورت نیمه­ آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری, کلیه دانش­ آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر تبریز در سال 1398 بودند. روش نمونه­ گیری به صورت هدفمند بود. هر یک از گروه­ های آموزش و کنترل شامل 20 دانش­ آموز مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بودند. ابتدا از کلیه آزمودنی­ ها, آزمون توجه و حل مسئله گرفته شد (پیش­ آزمون). سپس 20 جلسه مداخله توانمندسازی مغزمحور برای گروه آزمایش اعمال شد. برای گروه کنترل مداخله­ ای صورت نگرفت. این آزمون­ ها مجدداً به عنوان پس­ آزمون از گروه آزمایش و کنترل بعمل آمد. تحلیل داده­ ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. یافته ها: بین میانگین نمره­ های پیش­ آزمون و پس­ آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­ داری وجود داشت (001/0>p). نمره آزمون F برای خطای حذف توجه, خطای پاسخ توجه و حل مسئله به ترتیب 72/5, 14/5 و 78/11 بود. توانمندسازی مغزمحور باعث بهبود توجه و حل مسئله در افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شد. نتیجه­ گیری: با توجه به تأثیرات مثبت این روش بر توجه و حل مسئله افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی, این مطالعه نشان داد که توانمندسازی مغزمحور می­ تواند به عنوان یک روش مؤثر برای دستیابی به عملکرد بهینه کارکردهای اجرایی در افرادی که اختلال یادگیری ریاضی دارند, استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ارشد، محمد، و کاشفی ممقانی، شهرام. (1400). اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی. سلامت جامعه، 15(2 )، 12-20. SID. https://sid.ir/paper/414573/fa

    Vancouver: کپی

    ارشد محمد، کاشفی ممقانی شهرام. اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی. سلامت جامعه[Internet]. 1400؛15(2 ):12-20. Available from: https://sid.ir/paper/414573/fa

    IEEE: کپی

    محمد ارشد، و شهرام کاشفی ممقانی، “اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی،” سلامت جامعه، vol. 15، no. 2 ، pp. 12–20، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414573/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button