مقدمه: ماهیت پیچیده مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان بی سرپرست بررسی و بکارگیری درمان های جدید را ایجاب می کند. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کاهش علائم اضطراب، احساس تنهایی و عزت نفس کودکان پسر بی سرپرست انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی پسران بی سرپرست ساکن مرکز شبانه روزی شهید قدوسی تحت پوشش سازمان بهزیستی تهران در سال 1398 بود. با نمونه گیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و در گروه های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پرسش نامه های اضطراب (اسپنس، 1999)، احساس تنهایی (آشر و همکاران، 1984) و عزت نفس (کوپراسمیت، 1976) را تکمیل کردند. در گروه آزمایش، درمان مبتنی بر دلبستگی در 10 جلسه (هفته ای 1 جلسه، هر جلسه 1 ساعت) اجرا گردید. افراد گروه کنترل برنامه درمانی را دریافت نکردند. پس از پایان آموزش، از گروه ها پس آزمون گرفته شد. داده ها با روش های آزمون t مستقل و زوجی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات کل اضطراب، اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی، وسواس، فوبی و حمله هراس در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری داشت (05/0>p). بین میانگین نمره احساس تنهایی و عزت نفس آزمودنی های دو گروه نیز در مرحله پس آزمون تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (05/0>p). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش تأکیدی بر اهمیت دلبستگی در کودکان بی سرپرست دارد که می تواند تلویحات کاربردی برای درمانگران جهت کاهش مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان و نوجوانان بی سرپرست ارایه دهد.