مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

297
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ارگونومی درکاهش شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی دندانپزشکان شهرستان کرج

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 184

چکیده

 زمینه وهدف: اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی از کار یکی از شایعترین بیماری های شغلی است. این عارضه در بین دندانپزشکان درسطح جهان از شیوع بالایی برخورداراست. هدف ازاین مطالعه بررسی تاثیر آموزش دراصلاح پوسچر وکاهش این اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی ازکار بوده است. مواد و روش ها: دراین مطالعه توصیفی – تحلیلی 60 نفر از دندانپزشکان شهرستان کرج در سه گروه آموزش چهره به چهره, گروه پمفلت وگروه شاهد مورد بررسی قرارگرفتند. شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی با استفاده از پرسشنامه نوردیک و ریسک فاکتورهای شغلی با استفاده از تکنیک ارزیابی سریع بدن((REBA مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده ازآزمون تی زوج و ANOVA ارزیابی شدند. یافته ها: 60% افرادی که دراین تحقیق شرکت کرده اند در طی12ماه گذشته در گردن خود احساس ناراحتی داشته اند. گردن درد بر روی فعالیت 7/41% دندانپزشکان اثر منفی داشته است. 40% شرکت کنند گان در این پژوهش از مشکلات و اختلالات مربوط به شانه و 75% نیز از کمر درد رنج می بردند. 4/70% علت اصلی آن را شغل خود می دانند. 50% دندانپزشکان از مچ درد رنج برده که به طبع این درد درمچ راست دارای شیوع بیشتری بوده است. در تحلیل واریانس بین سه گروه, اختلاف معنی داری وجود نداشت(321/0p=). همچنین سن و سابقه کاری سه گروه آموزشی با هم اختلاف معنی داری نداشت(21/0 p=). آموزش حضوری(چهره به چهره) و آموزش به روش پمفلت در دو گروه آموزش چهره به چهره و گروه آموزش با پمفلت (014/0 p-value=) اثر گذار بوده و توانسته در نوع پوسچر دندانپزشکان اثر مثبت داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارعی، فاطمه، موسوی فرد، سیده آذر، محمودی، طیبه، و الله الوندیان، وجیه. (1398). تاثیر آموزش ارگونومی درکاهش شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی دندانپزشکان شهرستان کرج. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، 8(2 )، 177-184. SID. https://sid.ir/paper/414637/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی فاطمه، موسوی فرد سیده آذر، محمودی طیبه، الله الوندیان وجیه. تاثیر آموزش ارگونومی درکاهش شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی دندانپزشکان شهرستان کرج. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز[Internet]. 1398؛8(2 ):177-184. Available from: https://sid.ir/paper/414637/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه زارعی، سیده آذر موسوی فرد، طیبه محمودی، و وجیه الله الوندیان، “تاثیر آموزش ارگونومی درکاهش شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی دندانپزشکان شهرستان کرج،” نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، vol. 8، no. 2 ، pp. 177–184، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414637/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button