مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی بر اجرای مهارت دستخط در کودکان با اختلال بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: بر اساس نظریه یادگیری حرکتی بهینه, عوامل خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی, عملکرد و یادگیری مهارت های حرکتی را تسهیل می کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل خودمختاری, تمرکز توجه و ترکیب این عوامل بر اجرای مهارت دست خط در کودکان با اختلال بیش فعالی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی کودکان کلاس دوم و سوم ابتدایی استان بابل در سال تحصیلی 1397-1396, تشکیل داد. برای غربالگری کودکان مبتلا به ADHD از مقیاس های معلم و والدین کانرز استفاده شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. نمونه شامل 24 کودک بود که در گروه آزمایش 12 کودک و در گروه کنترل 12 کودک گمارده شدند. سپس از ابزار ارزیابی دست نویس فارسی حوایی و همکاران برای سنجش دستخط کودکان به عنوان پیش آزمون برای هر دو گروه استفاده شد. کودکان گروه آزمایش در موقعیت های خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. در پایان این دوره ابزار سنجش دستخط کودکان به عنوان پس آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس در سطح (P<0/001) مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که کودکان با اختلال بیش فعالی گروه آزمایش در موقعیت کنترل/خودمختاری نسبت به موقعیت های دیگر عملکرد بهتری داشتند (P<0/001). تفاوت معنی دار دیگری بین موقعیت های دیگر مشاهده نشد. نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش, بهبود مهارت دستخط, خودمختاری موثرتر از تمرکز توجه بیرونی می باشد و ویژگی اجرای خودکار مهارت دستخط در کودکان و همچنین اهمیت خودمختاری برای بهبود مهارت دستخط نشان داده شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرهنگ نیا، ساجده، حسن زاده، رمضان، و قربانی، سعید. (1399). تاثیر خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی بر اجرای مهارت دستخط در کودکان با اختلال بیش فعالی. پرستاری کودکان، 6(4 )، 30-39. SID. https://sid.ir/paper/414697/fa

    Vancouver: کپی

    فرهنگ نیا ساجده، حسن زاده رمضان، قربانی سعید. تاثیر خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی بر اجرای مهارت دستخط در کودکان با اختلال بیش فعالی. پرستاری کودکان[Internet]. 1399؛6(4 ):30-39. Available from: https://sid.ir/paper/414697/fa

    IEEE: کپی

    ساجده فرهنگ نیا، رمضان حسن زاده، و سعید قربانی، “تاثیر خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی بر اجرای مهارت دستخط در کودکان با اختلال بیش فعالی،” پرستاری کودکان، vol. 6، no. 4 ، pp. 30–39، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414697/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button