مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

370
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اختلالات رفتاری-عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به مرکز آموزشی شهید مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

صفحات

 صفحه شروع 715 | صفحه پایان 721

چکیده

 پیش زمینه و هدف: لوسمی شایع ترین تومور دوران کودکی است که تقریبا یک سوم کل سرطان های این سنین را تشکیل می دهد. کودکان مبتلا به لوسمی غالبا تحت درمان های چندگانه قرار می گیرند که در این موارد می تواند عوارض جانبی حاد و درازمدتی را ایجاد نماید. روش های دردناک, بستری شدن طولانی در بیمارستان و پیش آگهی نامشخص عوامل استرس زای رایجی هستند که می تواند بر سیستم عاطفی و رفتاری این کودکان تاثیر بگذارد. این مطالعه ی مقطعی, باهدف تعیین میزان مشکلات رفتاری-عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمی درمانی در مرکز آموزشی شهید مطهری ارومیه, 1398 انجام شد. روش کار: این مطالعه, که مطالعه ای مقطعی است؛ بر روی 163 کودک دچار لوسمی (متوسط سنی 82/2± 27/9 سال) مراجعه کننده به درمانگاه انکولوژی بیمارستان شهید مطهری, با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی اطلاعات دموگرافیک و سیاهه ی رفتاری کودک استفاده شد که توسط والدین این بیماران تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه) تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار مشکلات کلی, مشکلات رفتاری درون سازی و برون سازی شده به ترتیب 24/28± 92/97, 51/16 ± 9/61 و 34/11 ± 11/25 و بر اساس میانگین درصدی, بیشترین نمره کسب شده مربوط به مولفه ی گوشه گیری/افسردگی (81/57 از 100) بود. آنالیز آماری داده ها نشان داد که میانگین نمره مشکلات رفتاری کل (000/0=p) و تمامی مولفه های آن نیز برحسب مقطع تحصیلی کودک دارای اختلاف آماری معنی دار می باشند (05/0>p), اما با جنس, محل سکونت کودک (شهر / روستا), تعداد فرزندان, تحصیلات پدر و مادر, شغل پدر و مادر و وضعیت اقتصادی خانواده ارتباط آماری معنی دار نداشت. (05/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ولی زاده، سمانه، تیزفهم، توران، و کیانی، آرزو. (1399). اختلالات رفتاری-عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به مرکز آموزشی شهید مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 18(9 (پی در پی 134) )، 715-721. SID. https://sid.ir/paper/414712/fa

    Vancouver: کپی

    ولی زاده سمانه، تیزفهم توران، کیانی آرزو. اختلالات رفتاری-عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به مرکز آموزشی شهید مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1399؛18(9 (پی در پی 134) ):715-721. Available from: https://sid.ir/paper/414712/fa

    IEEE: کپی

    سمانه ولی زاده، توران تیزفهم، و آرزو کیانی، “اختلالات رفتاری-عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به مرکز آموزشی شهید مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 18، no. 9 (پی در پی 134) ، pp. 715–721، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414712/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button