مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

498
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دو روش آموزشی مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و پمفلت به همراه سی دی آموزشی بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع 2

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه و هدف: دیابت یک مشکل عمده سلامتی در سراسر جهان است. آموزش رفتارهای خودمراقبتی یکی از عوامل مهم در مهار این بیماری تلقی می گردد. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزشی مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و پمفلت به همراه سی دی آموزشی بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع 2 انجام شد. روش ها: این پژوهش به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری را تمامی مبتلایان (بالای 30 سال) به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت روستایی بالا خواف در سال 1399 تشکیل می دادند. تعداد 50 نفر از مبتلایان به دیابت نوع 2 به روش تصادفی انتخاب و به دو گروه مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و سی دی آموزشی به همراه پمفلت اختصاص داده شدند. جمع آوری داده ها در بدو ورود به مطالعه و دو ماه پس از اتمام آموزش از طریق پرسشنامه روا و پایا انجام شد. تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 انجام شد. نتایج: 60 % واحدهای مورد مطالعه خانم بودند. میانگین سنی در گروه پمفلت به همراه سی دی آموزشی و مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ به ترتیب 9/38 ± 61/76 و 6/80 ± 58/64 سال بود. رفتارهای خودمراقبتی بین دو گروه تفاوت معناداری داشت, بطوری که میانگین نمرات گروه مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ بیشتر از گروه پمفلت به همراه سی دی آموزشی بود (0/001 >p). همچنین این تفاوت در هر یک از زیر مقیاس های رفتار خودمراقبتی بیماران مشاهده گردید (0/05> p). نتیجه گیری: آموزش مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع دو موثرتر بود. پیشنهاد می گردد از این روش آموزشی به منظور تغییر رفتارهای خودمراقبتی این بیماران استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وحیدی رودی، غلامحسن، کریمی مونقی، حسین، رنجبر، حسین، و عبدالهی، محبوبه. (1400). مقایسه دو روش آموزشی مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و پمفلت به همراه سی دی آموزشی بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع 2. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 9(1 )، 56-64. SID. https://sid.ir/paper/414832/fa

    Vancouver: کپی

    وحیدی رودی غلامحسن، کریمی مونقی حسین، رنجبر حسین، عبدالهی محبوبه. مقایسه دو روش آموزشی مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و پمفلت به همراه سی دی آموزشی بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع 2. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1400؛9(1 ):56-64. Available from: https://sid.ir/paper/414832/fa

    IEEE: کپی

    غلامحسن وحیدی رودی، حسین کریمی مونقی، حسین رنجبر، و محبوبه عبدالهی، “مقایسه دو روش آموزشی مشاوره تلفنی به همراه پرسش و پاسخ و پمفلت به همراه سی دی آموزشی بر رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت نوع 2،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 9، no. 1 ، pp. 56–64، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414832/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button