مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

408
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور، درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر دارای مشکلات رفتاری

صفحات

 صفحه شروع 4 | صفحه پایان 14

چکیده

 مقدمه: افسردگی و اضطراب از متغیرهایی هستند که سلامت روانی نوجوانان را تضعیف میکند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور, درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر اجرا شد. روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش, چهارگروهی در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری دو ماهه بود. از میان مادران 120 نوجوان دختر 14 تا 18 ساله در شهر اصفهان در تابستان 1398, مادران 60 نوجوان بر مبنای ملاک های ورود و خروج انتخاب و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل, هر گروه 15 نفر گمارده شدند. پرسشنامه های افسردگی کواس و اضطراب کتل مورد استفاده قرار گرفت. سه گروه درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور, شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد طی 10 جلسه تحت درمان قرار گرفتند. داده ها از طریق تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که در افسردگی و اضطراب, بین درمان های غیرفعال سازی حالت خانواده محور, شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین بین سه درمان با یکدیگر در افسردگی تفاوت معناداری وجود ندارد, ولی در اضطراب بین درمان غیر فعال سازی حالت خانواده محور با درمان شناختی-رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). بحث و نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد درمان های غیرفعال سازی حالت خانواده محور, شناختی-رفتاری و پذیرش و تعهد از زمره درمان هایی هستند که می توانند افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر را درمان کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جوادی، سارا، گل پرور، محسن، و ایزدی، راضیه. (1399). اثر بخشی درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور, درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر دارای مشکلات رفتاری. ابن سینا، 22(2 (مسلسل 71) )، 4-14. SID. https://sid.ir/paper/414905/fa

    Vancouver: کپی

    جوادی سارا، گل پرور محسن، ایزدی راضیه. اثر بخشی درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور, درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر دارای مشکلات رفتاری. ابن سینا[Internet]. 1399؛22(2 (مسلسل 71) ):4-14. Available from: https://sid.ir/paper/414905/fa

    IEEE: کپی

    سارا جوادی، محسن گل پرور، و راضیه ایزدی، “اثر بخشی درمان غیرفعال سازی حالت خانواده محور, درمان شناختی-رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب نوجوانان دختر دارای مشکلات رفتاری،” ابن سینا، vol. 22، no. 2 (مسلسل 71) ، pp. 4–14، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414905/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button