Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

363
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 92

چکیده

 زمینه و هدف: مشارکت تحصیلی دانش آموزان می تواند تحت تاثیر عوامل متعددی مانند نیازهای اساسی روان شناختی و فرهنگ مدرسه قرار گیرد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش, بررسی نقش واسطه ای نیازهای اساسی روان شناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش آموزان بود. روش: پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر قاین در سال تحصیلی 1398-1397 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای, تعداد 380 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها در این مطالعه از پرسشنامه فرهنگ مدرسه الساندرو و ساد (1997), سیاهه مشارکت تحصیلی سالملا-آرو و اوپادایایا (2012) و مقیاس نیازهای اساسی روان شناختی لاگواردیا همکاران (2000) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار Spss نسخه 24 و Amos نسخه 24 در سطح معنی داری 05/0=α استفاده شد. یافته ها: طبق نتایج, فرهنگ مدرسه اثر مستقیم و معنی داری بر نیازهای اساسی روان شناختی (0/803=β , 0/01>P) و مشارکت تحصیلی (40/477=β , 0/01>P) دارد. همچنین نیازهای اساسی روان شناختی نیز اثر مستقیم و معنی داری بر مشارکت تحصیلی (0/292=β , 0/01>P) دارد. بر این اساس نتیجه گرفته می شود که فرهنگ مدرسه از طریق متغیر میانجی نیازهای اساسی روان شناختی, اثر غیرمستقیم بر مشارکت تحصیلی دانش آموزان دارد (0/234=β , 0/01>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می توان گفت نیازهای اساسی روان شناختی و فرهنگ مدرسه موجب افزایش مشارکت تحصیلی می شوند. همچنین نیازهای اساسی روان شناختی بر رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی, می افزاید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی فندخت، امید، درتاج، فریبرز، سعدی پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری، و دلاور، علی. (1399). نقش واسطه ای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 7(1 )، 81-92. SID. https://sid.ir/paper/414934/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی فندخت امید، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل، ابراهیمی قوام صغری، دلاور علی. نقش واسطه ای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش آموزان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1399؛7(1 ):81-92. Available from: https://sid.ir/paper/414934/fa

    IEEE: کپی

    امید میرزایی فندخت، فریبرز درتاج، اسماعیل سعدی پور، صغری ابراهیمی قوام، و علی دلاور، “نقش واسطه ای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین فرهنگ مدرسه و مشارکت تحصیلی دانش آموزان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 7، no. 1 ، pp. 81–92، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414934/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا