زمینه و هدف: شن بازی درمانی روشی است غیرکلامی، نمادین، و بر اساس تجربه های خلاق افراد که در آن دانش آموز با ساختن دنیای خیالی خود در شن ها، تعارض ها، تمایل ها، و هیجان های خود را بیان میکند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف اثربخشی شن بازی درمانی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت دانش آموزان پایه سوم ابتدایی انجام شد. روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه 99 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 02 دانش آموز از-آماری، شامل تمامی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99 جامعه آماری مذکور بود که به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه ) 00 دانش آموز در هر گروه( جایدهی شدند. برای جمع آوری داده ها در این مطالعه از دو مقیاس اضطراب بک ) 1992 ( و انگیزه پیشرفت هرمنس 1922 ( استفاده شد. در مرحله پیش آزمون، هر دو گروه با استفاده از ابزارهای ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس برنامه ( شنبازیدرمانی به مدت سه هفته، طی 9 جلسه 50 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. داده های تجزیه و تحلیل شدند. SPSS جمع آوری شده با تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار 23 )F= 9/000, P > 2/ یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد میزان اضطراب گروه آزمایش بعد از انجام فعالیت های شنبازی، کاهش یافته ) 21. )F=0/960, P > 2/ و میزان انگیزه پیشرفت این گروه، افزایش یافت ) 21 نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که کودکان از طریق شنبازی میتوانند رفتارهای مناسبتر و اجتماعی تری را ابراز کنند و از آن به عنوان معبری برای تخلیه احساسات و کاهش رفتارهای مضطرب خود، استفاده کنند. همچنین شن بازی درمانی باعث میشود دانش آموزانی که انگیزه و علاقه ای نسبت به یادگیری دروس ندارند، فرصت های آموزشی و یادگیری جدیدی را به دست آورند که همین موضوع موجب افزایش انگیزه پیشرفت در آنها میشود.