مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

255
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

416
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مشارکت مجازی بر استرس و اضطراب والدین دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان

صفحات

 صفحه شروع 364 | صفحه پایان 371

چکیده

 سابقه و هدف تولد نوزاد نارس به دلیل عدم آمادگی فیزیکی, عاطفی و روانی, موجب بروز استرس زیادی در والدین شده و می تواند عواقبی را برای والد و نوزاد به همراه داشته باشد. از آنجائیکه برخی از والدین مشکل محدودیت شرکت در برنامه های آموزش حضوری را دارند, لذا این مطالعه به منظور اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مشارکت مجازی بر استرس والدین دارای نوزاد نارس انجام شد. مواد و روش ها این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 نفر از والدین دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه بیمارستان کودکان امیرکلا و آیت اله روحانی بابل, که به صورت تصادفی به دو گروه 40 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند, انجام گرفت. والدین گروه مداخله بصورت غیرهمزمان, محتوای برنامه آموزشی مبتنی بر مشارکت مجازی را در قالب گروه های تلگرامی, طی 4 روز دریافت کردند. برای گروه کنترل هیچ مداخله ای به غیر از روش ها و حمایت های معمول بخش انجام نشد. سپس هر دو گروه در روز های سوم و هفتم و برای گروه مداخله در روز سیزدهم نیز, پرسشنامه های اضطراب موقعیتی-خصیصه ای (نمره160-40) و مارگارت(نمره 155-31) تکمیل و مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که نمره استرس والدین در گروه آزمون از (21/68± 118/97) به (27/27± 86) کاهش یافت (0/001>p). در گروه کنترل از (30/44± 103/76) به (31/821± 99/91) تغییر یافت که این اختلاف معنی دار نبود. در بررسی اثر زمان بر روی زیرمقیاس های استرس والدین, مولفه های تنش زا بودن تجارب والدین, در مورد ارتباط با نوزاد و نقش والدی, تجارب والدین در مورد رفتار, ظاهر و درمان نوزاد و تنش مربوط به محیط بخش در مادران و پدران, میانگین نمره پرسشنامه های مربوطه از روز سوم تا روز سیزدهم تغییر معنی داری داشت (0/001>p). نمره اضطراب موقعیتی والدین در گروه آزمون از (4/63± 45/68) به (3/54± 46/63) و در گروه کنترل از (6/38± 46/25) به (5/21± 46/83) تغییر یافت و نمره اضطراب خصیصه ای والدین در گروه آزمون از (5/91± 43/88) به (5/59± 43/97) و در گروه کنترل از (5/92± 43/18) به (6/63± 42/17) تغییر یافت که این اختلاف معنی دار نبود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش از طریق مشارکت مجازی موجب کاهش استرس والدین دارای نوزاد نارس بستری می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زاهدپاشا، یداله، ارزانی، افسانه، خفری، ثریا، درویش، آسیه، و اسمعیلی، سمیه. (1398). تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مشارکت مجازی بر استرس و اضطراب والدین دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 21(1 )، 364-371. SID. https://sid.ir/paper/415045/fa

    Vancouver: کپی

    زاهدپاشا یداله، ارزانی افسانه، خفری ثریا، درویش آسیه، اسمعیلی سمیه. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مشارکت مجازی بر استرس و اضطراب والدین دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1398؛21(1 ):364-371. Available from: https://sid.ir/paper/415045/fa

    IEEE: کپی

    یداله زاهدپاشا، افسانه ارزانی، ثریا خفری، آسیه درویش، و سمیه اسمعیلی، “تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مشارکت مجازی بر استرس و اضطراب والدین دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 21، no. 1 ، pp. 364–371، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415045/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا