مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

528
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و ایجاد برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه برای اختلال طیف اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 242 | صفحه پایان 251

چکیده

 مقدمه: اوتیسم از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی می باشد که به دلیل آشنا نبودن والدین با این اختلال دیر تشخیص داده می شود. عدم آگاهی و شناخت والدین یکی از مشکلات مهم این بیماری می باشد هدف این مطالعه ایجاد برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند برای اختلال طیف اوتیسم ویژه والدین بود. روش: این پژوهش از نوع توسعه ای-کاربردی بود که در سه مرحله انجام شد. ابتدا پرسشنامه تنظیم شده جهت نیازسنجی اطلاعاتی و تعیین عناصر داده و قابلیت های برنامه کاربردی توسط پزشکان متخصص روانپزشک کودک و مغز و اعصاب اطفال در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران تکمیل گردید. داده های به دست آمده تحلیل و برنامه کاربردی بر پایه نتایج طراحی شد و در نهایت جهت ارزیابی کاربردپذیری و رضایت کاربران در اختیار 34 نفر از والدین قرار گرفت. نتایج: پزشکان متخصص, اکثر عناصر داده ای پرسشنامه را ضروری تشخیص دادند. قابلیت های اصلی برنامه کاربردی مانند آموزش علائم و نشانه های اوتیسم, راهکارهای خودمراقبتی از اوتیسم و آزمون غربالگری تشخیص اوتیسم برای سنین 6, 12, 24 و 36 ماهگی بود. ارزیابی کاربردپذیری نشان داد که والدین, برنامه کاربردی را با میانگین امتیاز 7/6 (از مجموع 9 امتیاز) در سطح خوب ارزیابی کردند. نتیجه گیری: برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه در زمینه اوتیسم با آموزش والدین به منظور تشخیص, خودمراقبتی و توانبخشی از اوتیسم می توانند به تشخیص و مداخلات درمانی زودهنگام اوتیسم کمک کرده و ابزاری در دسترس برای آموزش والدین باشند. آموزش تشخیص, خودمراقبتی و تعامل با کودک اوتیستیک به صورت یک ابزار در دسترس مورد رضایت والدین قرار دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    لنگری زاده، مصطفی، حیدری، محمد، و حکیم شوشتری، میترا. (1399). طراحی و ایجاد برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه برای اختلال طیف اوتیسم. انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی، 7(3 )، 242-251. SID. https://sid.ir/paper/415131/fa

    Vancouver: کپی

    لنگری زاده مصطفی، حیدری محمد، حکیم شوشتری میترا. طراحی و ایجاد برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه برای اختلال طیف اوتیسم. انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی[Internet]. 1399؛7(3 ):242-251. Available from: https://sid.ir/paper/415131/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی لنگری زاده، محمد حیدری، و میترا حکیم شوشتری، “طراحی و ایجاد برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه برای اختلال طیف اوتیسم،” انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی، vol. 7، no. 3 ، pp. 242–251، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415131/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button