مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

477
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کفایت روان سنجی ابزار نگرش به پژوهش در اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

صفحات

 صفحه شروع 241 | صفحه پایان 250

چکیده

 سابقه و اهداف: در دنیای مدرن امروزی نگرش افراد را مهم تر از تجربه و آمادگی آکادمیک آنان درانجام پژوهش می دانند و نگرش مثبت به تحقیقات عامل اصلی موفقیت و پیشرفت جوامع است. این مطالعه باهدف اعتبارسنجی مقیاس نگرش به پژوهش انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه روان سنجی بر روی 141 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1394 صورت گرفت. ابزار اولیه10 سؤالی پس از کسب اجازه از نویسنده اصلی به زبان فارسی ترجمه شد. سپس روند اعتبارسنجی مقیاس, شامل بررسی ضریب تأثیر, شاخص روایی محتوی, نسبت روایی محتوی با قضاوت 12 متخصص و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی عاملی تاییدی مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی درونی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید و به وسیله روش آزمون باز آزمون پایایی ثبات ابزار مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: از مقیاس اولیه10سؤالی براساس نمره ضریب تأثیر بالای 5/1 و شاخص روایی محتوی بالای 56/0 و نسبت روایی محتوی بالای 7/0, تمامی سوالات حفظ شد. در طی روند تحلیل عاملی اکتشافی 1 گویه حذف گردید و سایرگویه ها در دو عامل "برای من تحقیقات دانشگاه مثبت است" و "برای من تحقیقات دانشگاه منفی است" استخراج شد. این دو عامل قادر به تبیین 895/41 تغییرات کل مقیاس بودند. براساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی, عوامل استخراجی مورد تأیید قرار گرفتند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار این مطالعه است. این ابزار در ارزیابی نگرش اعضای هیئت علمی و محققان شاغل در دانشگاه ها و سایر مؤسسات آموزشی کاربرد دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فائز، حمیده، و صالحی، لیلی. (1399). بررسی کفایت روان سنجی ابزار نگرش به پژوهش در اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، 9(3 )، 241-250. SID. https://sid.ir/paper/415380/fa

    Vancouver: کپی

    فائز حمیده، صالحی لیلی. بررسی کفایت روان سنجی ابزار نگرش به پژوهش در اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز[Internet]. 1399؛9(3 ):241-250. Available from: https://sid.ir/paper/415380/fa

    IEEE: کپی

    حمیده فائز، و لیلی صالحی، “بررسی کفایت روان سنجی ابزار نگرش به پژوهش در اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران،” نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، vol. 9، no. 3 ، pp. 241–250، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415380/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button