مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراروش بررسی کیفیت مطالعات افت تحصیلی در مجلات علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 114

چکیده

 زمینه و هدف: نقد کیفیت پژوهش های انجام شده به منظور بهبود مطالعات آتی, از مهم ترین راهکارهای تحقق توسعه پایدار و گسترش مرزهای دانش در حیطه پزشکی است. با توجه به اهمیت آموزش دانشجویان پزشکی و موضوع افت تحصیلی ایشان, مطالعه حاضر با هدف نقد و بازنمایی آسیب های موجود عناصر بخش روش در مقاله های منتشر شده در مجلات علوم پزشکی در حوزه افت تحصیلی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر, فرا مطالعه ای از نوع فراروش است. جامعه آماری پژوهش, تمامی مطالعات منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتیMagiran, SID و Noormags بود و ملاک های ورود شامل بازه زمانی انتشار بین سال های 1379تا 1394, چاپ در مجلات معتبر داخلی و پرداختن به عوامل مرتبط با افت تحصیلی دانشجویان پزشکی است. ملاک های خروج از مقاله, بازه زمانی متفاوت, پرداختن به موضوعاتی متفاوت با عوامل مرتبط با افت تحصیلی و جامعه ای غیر از دانشجویان رشته پزشکی است. مجموعا تعداد 346 مقاله یافت شد و از میان آن ها با حذف موارد مشابه و غیر مرتبط درنهایت تعداد 22 مقاله باقی ماند. به منظور تحلیل یافته ها, ابتدا فهرست وارسی در برگیرنده مولفه های بخش روش استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد پژوهش های انجام شده از نظر ملاحظات نمونه گیری, ابزار گردآوری داده ها و روش های تحقیق دارای مشکلات اساسی بوده اند و کم توجهی به آن ها می تواند مطالعات آتی را با چالش ها و مخاطرات زیادی مواجه نماید. نتیجه گیری: به نظر می رسد توجه افراطی به محتوا و کم توجهی به ظرافت های بخش روش, زمینه ساز افت کیفیت مطالعات شده است و در نتیجه استفاده از نتایج این تحقیقات, با مشکلات بنیادی همراه شده و گاهی قابل استناد نخواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فدوی رودسری، آزاده، صالحی، کیوان، خدایی، ابراهیم، مقدم زاده، علی، و جوادی پور، محمد. (1399). فراروش بررسی کیفیت مطالعات افت تحصیلی در مجلات علوم پزشکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 25(4 (مسلسل 108) )، 103-114. SID. https://sid.ir/paper/415395/fa

    Vancouver: کپی

    فدوی رودسری آزاده، صالحی کیوان، خدایی ابراهیم، مقدم زاده علی، جوادی پور محمد. فراروش بررسی کیفیت مطالعات افت تحصیلی در مجلات علوم پزشکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1399؛25(4 (مسلسل 108) ):103-114. Available from: https://sid.ir/paper/415395/fa

    IEEE: کپی

    آزاده فدوی رودسری، کیوان صالحی، ابراهیم خدایی، علی مقدم زاده، و محمد جوادی پور، “فراروش بررسی کیفیت مطالعات افت تحصیلی در مجلات علوم پزشکی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 25، no. 4 (مسلسل 108) ، pp. 103–114، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415395/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button