مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

176
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

532
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 109

چکیده

 مقدمه: علاوه بر مشکلات هماهنگی و حرکتی, یکی از مشکلات اساسی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی که از یادگیری آن ها در سال های اولیه تحصیلی جلوگیری می کند, نقص در کارکردهای اجرایی است. در سال های اخیر گرایش به استفاده از رویکردهای درمانی نوین برای کودکان دارای اختلالات اجرایی افزایش یافته است. بازتوانی شناختی یا آموزش کارکردهای اجرایی یکی از رویکردهایی است که در سال های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان 9 تا 12 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شهر کرمانشاه, ایران بود. آزمودنی های این مطالعه 20 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشد بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی, آزمون ارزیابی حرکات جنبشی کودکان, آزمون رایانه ای عملکرد پیوسته و آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین بود. قبل و بعد از برنامه مداخله, توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی همه آزمودنی ها اندازه گیری شد. برنامه آموزش تنیس روی میز به مدت 12 هفته و هفته ای دو بار به مدت 70 دقیقه در سالن ورزشی برگزار شد. یافته ها: نتایج بهبود معنادار در توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را پس از 12 هفته آموزش تنیس روی میز نشان داد. نتیجه گیری: آموزش تنیس روی میز باعث افزایش توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شده است. این داده ها مزایای برنامه های ورزشی مبتنی بر آموزش کارکردهای اجرایی و بار توجه زیاد برای کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی را نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلیلوند، محمد. (1399). اثربخشی برنامه آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. علوم اعصاب شفای خاتم، 9(1 )، 99-109. SID. https://sid.ir/paper/415644/fa

    Vancouver: کپی

    جلیلوند محمد. اثربخشی برنامه آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. علوم اعصاب شفای خاتم[Internet]. 1399؛9(1 ):99-109. Available from: https://sid.ir/paper/415644/fa

    IEEE: کپی

    محمد جلیلوند، “اثربخشی برنامه آموزش تنیس روی میز بر توجه پایدار و انعطاف پذیری شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی،” علوم اعصاب شفای خاتم، vol. 9، no. 1 ، pp. 99–109، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415644/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button