مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

250
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه: سلامت معنوی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت و تدبیری جهت رویارویی با استرس در طول دوره تحصیل بخصوص در دانشجویان است. با توجه به تاثیر عوامل فرهنگی و اقلیمی روی هردو مولفه سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی, مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1397 انجام گردید. روش ها: دراین پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی جامعه آماری, دانشجویان علوم پزشکی بوشهر بودند که تعدادشان 2100 نفر بود و نمونه تعداد 330 دانشجو بود که به صورت تصادفی ساده از رشته های پزشکی و دندان پزشکی, پیراپزشکی, پرستاری و بهداشت انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از فرم اطلاعات جمعیت شناختی, پرسشنامه خودتنظیمی در یادگیری وینستین (Weinstein) و پرسشنامه سلامت معنوی ((SWBS استفاده شد., آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج: میانگین نمره سلامت معنوی 43/17± 27/81(از مجموع نمره120)به دست آمد که 4/82% افراد نمره متوسط (بین 99-41), داشتند. بین سلامت معنوی و سن (0001/0(p=, سنوات تحصیلی (005/0(p=, جنسیت (0001/0(p=, محل سکونت (008/=0(p و تحصیلات پدر (012/0 (p=رابطه معنادار وجود داشت. میانگین نمره خودتنظیمی در یادگیری 61/13± 91/94(از مجموع 160نمره) به دست آمد. همچنین بین سلامت معنوی و خود تنظیمی در یادگیری همبستگی مثبت و معنادار (22/0 r= و p=001/0 وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به نقش سلامت معنوی در مثبت نگری و ایجاد آرامش و کمک به بهبود عملکرد فردی به نظر می رسد لازم است سلامت معنوی در برنامه ریزی های آموزشی و فرهنگی به خصوص در حیطه عملی وارد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برنا، خاطره، موسوی نسب، سیده مریم، جوهری، زهرا، و رمضان زاده، محبوبه. (1399). ارتباط بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(83 )، 62-72. SID. https://sid.ir/paper/415760/fa

    Vancouver: کپی

    برنا خاطره، موسوی نسب سیده مریم، جوهری زهرا، رمضان زاده محبوبه. ارتباط بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛20(83 ):62-72. Available from: https://sid.ir/paper/415760/fa

    IEEE: کپی

    خاطره برنا، سیده مریم موسوی نسب، زهرا جوهری، و محبوبه رمضان زاده، “ارتباط بین سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 20، no. 83 ، pp. 62–72، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415760/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button