مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

186
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 171

چکیده

 مقدمه: گسترش سریع آموزش پرستاری در دهه های اخیر, نگرانی هایی را درخصوص کیفیت آموزش, شایستگی دانش آموختگان و رشد حرفه ای پرستاری سبب شده است. مطالعات تطبیقی یکی از راهبردهای ارتقای کیفیت و اعتباریابی نظام های آموزشی است. این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه دکترای پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری دانشگاه تورنتو کانادا انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی-تطبیقی در سال 1398 از طریق مروری بر تاریخچه, عناصر برنامه های درسی دکترای پرستاری در دانشگاه های ایران و تورنتو با جستجوی اینترنتی منابع مرتبط و با کلیدواژه های فارسی و انگلیسی "دکترای پرستاری", " آموزش پرستاری" و" برنامه ی درسی " انجام شد. جهت مقایسه تطبیقی از الگوی (Beredy) استفاده شد. نتایج: برنامه ی آموزشی دکترای پرستاری در دانشگاه های ایران و دانشگاه تورنتو, بر ارزش های حرفه ای, ارتقای سلامت جوامع, عدالت اجتماعی, نوآوری و دانشجو محوری تاکید داشتند, لیکن در برنامه آموزشی دکترای پرستاری ایران, محور آموزش ها بر حاکمیت ارزش های اسلامی و توسعه علمی استوار بوده و در تورنتو با دیدگاهی فراملی بر ارزش های فرهنگی و توانمندی رهبری بین المللی تاکید شده است, در برنامه آموزشی ایران برخلاف تورنتو محتوای بیش تر دروس ماهیت تیوریک و انتزاعی داشته و ارتباط مشخصی با نیازهای سلامتی جامعه, نیازها و توانایی های فراگیران ندارد. بر خلاف سیاست های سخت گیرانه چاپ مقاله منتج از رساله ی دکتری در ایران, دانشگاه تورنتو, تاکیدی بر الزام دانشجویان به ارایه مقاله ندارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج, دوره ی دکترای پرستاری در ایران, پاسخ گویی موثری به نیازهای سلامتی جامعه را نداشته است و به دلیل فقدان دیدگاه فراملی, توانمندی فارغ التحصیلان را برای رهبری و مشارکت در سلامت جهانی و تحقیقات بین المللی کاهش داده است. این شرایط ضرورت بازبینی برنامه ها و محتواهای آموزشی و تعدیل قوانین مرتبط را اجتناب ناپذیر می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، سعید، و وفادار، زهره. (1399). مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(83 )، 159-171. SID. https://sid.ir/paper/415764/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی سعید، وفادار زهره. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛20(83 ):159-171. Available from: https://sid.ir/paper/415764/fa

    IEEE: کپی

    سعید هاشمی، و زهره وفادار، “مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 20، no. 83 ، pp. 159–171، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415764/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button