مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

249
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

551
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفکر مجدد در مورد دیسیپلین های علمی: پیشنهاد الگوی چند لایه ای دیسیپلین علمی

صفحات

 صفحه شروع 214 | صفحه پایان 227

چکیده

 مقدمه: دیسیپلین ها حوزه های دانشی هستند که به واسطه مجموعه ای از مفروضات فلسفی و نظریه های بنیادین بهم پیوند می خورند و موجب شکل گیری مرزهای ساختگی در مسیر کسب معرفت نسبت به پدیده های طبیعی می شوند. مطالعه حاضر با هدف تبیین ماهیت دیسیپلین علمی با مروری بر تعاریف دیسیپلین و پیشنهاد الگوی چند لایه ای انجام شد. روش ها: در این مقاله از استراتژی مرور نقادانه کارنول و دالی (Carnwell and Daly) برای سنتز مدل نظری استفاده شد. مفاهیم کلیدی در موضوع مورد پژوهش در پایگاه های اطلاعاتی مرتبط گوگل اسکولار ((Google Scholar, اریک (Eric), پاب مد سنترال (Pubmed Central) تا سال 2018میلادی با کلید واژه های, دیسیپلین علمی, حوزه های علمی, حوزه های دانشی, مرزهای دیسپلین, جستجو شد. نتایج: در این مطالعه, با مرور, ادغام و تعمیم دیدگاه ها و تعاریف مختلفی که از دیسیپلین ارایه شده است, مدلی چندلایه از دیسیپلین علمی ارایه شد. این مدل شامل 13 لایه اصلی و 37 لایه فرعی است. هر یک از این لایه ها, یکی از ساحت های دیسیپلین های علمی را مشخص می کند. نتیجه گیری: شناخت اجزای زیر سازه های دیسیپلین به تبیین و روشن سازی فرایند شکل گیری رشته های علمی کمک می نماید و چارچوب مفیدی جهت ارزیابی و توسعه ی میان رشته گی مهیا می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدانی، شهرام، و حاجی احمدی، مریم. (1399). تفکر مجدد در مورد دیسیپلین های علمی: پیشنهاد الگوی چند لایه ای دیسیپلین علمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(83 )، 214-227. SID. https://sid.ir/paper/415767/fa

    Vancouver: کپی

    یزدانی شهرام، حاجی احمدی مریم. تفکر مجدد در مورد دیسیپلین های علمی: پیشنهاد الگوی چند لایه ای دیسیپلین علمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛20(83 ):214-227. Available from: https://sid.ir/paper/415767/fa

    IEEE: کپی

    شهرام یزدانی، و مریم حاجی احمدی، “تفکر مجدد در مورد دیسیپلین های علمی: پیشنهاد الگوی چند لایه ای دیسیپلین علمی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 20، no. 83 ، pp. 214–227، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415767/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button