مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

193
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

494
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چالش ها و ضرورت های تحقق برنامه درسی چند فرهنگی در نظام آموزشی تمرکزگرا (غالب)

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 143

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی چالش ها و ضرورت های تحقق برنامه درسی چند فرهنگی در نظام آموزشی تمرکزگراست. برنامه درسی چند فرهنگی به عنوان یک نیاز ضروری در جوامع چند فرهنگی که می خواهند به صورت مسالمت آمیز زندگی مشترکی را دنبال کنند, امری حیاتی است. این رویکرد مسایلی همچون نژادپرستی و سایر انواع تبعیض را رد کرده و به چالش می کشد و در عوض تکثر قومی, فرهنگی و نژادی را تایید می کند. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت داده ها از نوع پژوهش آمیخته است. ابتدا از طریق مطالعه کیفی به تبیین الگوها, ابعاد, مولفه ها و شاخص ها و اولویت بندی آن ها از دیدگاه خبرگان پرداخته شد و سپس با استفاده از پژوهش کمی با روش تحلیل عاملی از دیدگاه متخصصان برنامه درسی, کارشناسان تالیف کتب درسی, از دبیران دوره دوم متوسطه که به صورت خوشه ای انتخاب شده بودند به ارزیابی الگو, ابعاد, مولفه ها و شاخص های آن که مورد تایید خبرگان است, پرداخته شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر به طور کلی در آموزش چند فرهنگی با تاکید بر فرهنگ بومی هر منطقه و حفظ و احترام به آن و به کارگیری آن در امر آموزش و در عین حال آشنا کردن دانش آموز با فرهنگ ها و قومیت های دیگر جامعه و ایجاد شرایط شناخت و تعامل با آنها, احساس ملی گرایانه همراه با شناخت در دانش آموز ایجاد می شود که دارای پایه های محکمی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    باقرنژاد، رقیه، عراقیه، علیرضا، برقی، عیسی، مهدی زاده، امیرحسین، و فقیه آرام، بتول. (1400). چالش ها و ضرورت های تحقق برنامه درسی چند فرهنگی در نظام آموزشی تمرکزگرا (غالب). توسعه ی آموزش جندی شاپور، 12(1 )، 131-143. SID. https://sid.ir/paper/415792/fa

    Vancouver: کپی

    باقرنژاد رقیه، عراقیه علیرضا، برقی عیسی، مهدی زاده امیرحسین، فقیه آرام بتول. چالش ها و ضرورت های تحقق برنامه درسی چند فرهنگی در نظام آموزشی تمرکزگرا (غالب). توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1400؛12(1 ):131-143. Available from: https://sid.ir/paper/415792/fa

    IEEE: کپی

    رقیه باقرنژاد، علیرضا عراقیه، عیسی برقی، امیرحسین مهدی زاده، و بتول فقیه آرام، “چالش ها و ضرورت های تحقق برنامه درسی چند فرهنگی در نظام آموزشی تمرکزگرا (غالب)،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 12، no. 1 ، pp. 131–143، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415792/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button