مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های عملکردی کارکنان بر اساس مدل بسط خود هشیاری و توانمندی بر میزان مواجهه پرستاران شاغل در بخش های اورژانس با اجسام نوک تیز و ترشحات بیماران

صفحات

 صفحه شروع 672 | صفحه پایان 679

چکیده

 پیش زمینه و هدف: یکی از خطرات شغلی و نگرانی های جدی در میان کارکنان بهداشتی درمانی, آسیب های ناشی از وسایل نوک تیز و تماس با ترشحات بیماران است. یکی از عناصر اصلی در مواجهه, توانمندی و مهارت های عملکردی کارکنان است. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های عملکردی کارکنان بر مواجهه با اجسام نوک تیز و ترشحات بیماران در پرستاران شاغل در بخش های اورژانس انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود. در این مطالعه 90 نفر از پرستاران اورژانس شهر خوی به صورت تمام شماری در سال 1398 وارد مطالعه شده و سپس به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله شامل 42 نفر پرستار شاغل در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی و گروه کنترل شامل 48 نفر پرستار شاغل در بخش اورژانس بیمارستان قمر بنی هاشم بود. پرستاران گروه مداخله تحت برنامه آموزشی بر اساس مدل بسط خود هوشیاری و توانمندی, به چهار گروه بر اساس شیفت و زمان کاری پرستاران تقسیم شدند و در 3 جلسه آموزشی در آمفی تیاتر بیمارستان امام خمینی آموزش دیدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه مواجهه با اجسام نوک تیز و ترشحات بیماران قبل و بعد از مداخله استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمون های غیر پارامتری کای اسکویر آنالیز شد. یافته ها: بر اساس یافته ها میزان مواجهه با اجسام نوک تیز و ترشحات بیماران قبل از اجرای برنامه آموزشی در بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت (p=0. 647). بعد از اجرای برنامه های آموزشی مهارت های عملکردی بر اساس مدل بسط خود هشیاری و توانمندی میزان مواجهه بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری داشت (p=0. 024) و در گروه مداخله میزان مواجهه کاهش یافت. بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که اجرای برنامه آموزشی مهارت های عملکردی بر اساس مدل بسط خود هشیاری و توانمندی بر میزان مواجهه پرستاران شاغل در بخش های اورژانس با اجسام نوک تیز و ترشحات بیماران موثر بوده است. لذا پیشنهاد می شود از برنامه های آموزشی که بر اساس مدل های بهداشتی که باعث افزایش مهارت های عملکردی کارکنان جهت کاهش و مدیریت مواجهه با اجسام نوک تیز در نظام های مراقبت سلامت اجرا شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قلیزاد گوگجه یاران، حامد، حبیب زاده، حسین، و متعارفی، حسین. (1399). تاثیر آموزش مهارت های عملکردی کارکنان بر اساس مدل بسط خود هشیاری و توانمندی بر میزان مواجهه پرستاران شاغل در بخش های اورژانس با اجسام نوک تیز و ترشحات بیماران. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 18(8 (پی در پی 133) )، 672-679. SID. https://sid.ir/paper/415915/fa

    Vancouver: کپی

    قلیزاد گوگجه یاران حامد، حبیب زاده حسین، متعارفی حسین. تاثیر آموزش مهارت های عملکردی کارکنان بر اساس مدل بسط خود هشیاری و توانمندی بر میزان مواجهه پرستاران شاغل در بخش های اورژانس با اجسام نوک تیز و ترشحات بیماران. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1399؛18(8 (پی در پی 133) ):672-679. Available from: https://sid.ir/paper/415915/fa

    IEEE: کپی

    حامد قلیزاد گوگجه یاران، حسین حبیب زاده، و حسین متعارفی، “تاثیر آموزش مهارت های عملکردی کارکنان بر اساس مدل بسط خود هشیاری و توانمندی بر میزان مواجهه پرستاران شاغل در بخش های اورژانس با اجسام نوک تیز و ترشحات بیماران،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 18، no. 8 (پی در پی 133) ، pp. 672–679، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415915/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button