مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی دستور زبان داستان در گفتمان روایی دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه و اهداف: سندرم داون اختلال ژنتیکی است که می تواند در اکثر موارد همراه با اختلال هایی همچون شناختی, رشدی و زبانی باشد. یکی از اختلال های تاثیرگذار در روند رشد و زندگی اجتماعی افراد مبتلا به سندرم داون در سطح گفتمان روایی نمود پیدا می کند. گفتمان روایی یکی از مهارت هایی است که نقش بسیار مهمی در تعامل های روزمره و حتی پیشرفت تحصیلی و شغلی افراد دارد. از آنجایی که این سطح از مهارت مستلزم فراخواندن و به کارگیری همزمان مهارت های شناختی و زبانی است, درک و تولید آن می تواند برای افراد مبتلا به سندرم داون چالش برانگیز باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر, بررسی درک و تولید گفتمان روایی دانش آموزان آموزش پذیر فارسی زبان سندرم داون بر اساس الگوی دستور زبان است. مواد و روش ها: در پژوهش حاضر, بررسی بازنمایی دستور زبان داستان در سطح گفتمان روایی دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر فارسی زبان بر اساس الگوی دستور زبان داستان مطرح شده توسط گلدمن و وارن هاگن انجام شد. به این منظور, 20 دانش آموز سندرم داون آموزش پذیر (10 دختر و 10 پسر) با سن تقویمی 10 تا 24 سال (سن عقلی 10 تا 12 سال) و گروه کنترل شامل 20 دانش آموز عادی (10 دختر و 10 پسر) با سن تقویمی 10 تا 12 سال در آزمون درک و تولید گفتمان روایی بر اساس دستور زبان داستان شرکت داشتند. داده های گردآوری شده ابتدا بررسی و توصیف شد. سپس, با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و با به کارگیری آزمون تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد تفاوت معناداری در درک و تولید دستور زبان داستان توسط دانش آموزان عادی و دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر وجود داشت. به طوری که عملکرد دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر در درک و تولید گزاره های دستور زبان داستان به طور معناداری (0/05>P) ضعیف تر از دانش آموزان عادی بود. با این حال, دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر پایان داستان (یعنی, آخرین گزاره) را بهتر از دیگر گزاره های داستان درک و تولید کردند. نتیجه گیری: به نظر می رسد عملکرد ضعیف دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر در درک و تولید دستور زبان داستان می تواند مرتبط با ضعف های شناختی و زبانی آنها باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آهنگر، عباسعلی، اسلامی شهربابکی، مهین، مجاهدی رضاییان، ستاره، و سرمست، نیلوفر. (1400). بازنمایی دستور زبان داستان در گفتمان روایی دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر فارسی زبان. طب توانبخشی، 10(1 )، 26-37. SID. https://sid.ir/paper/416003/fa

    Vancouver: کپی

    آهنگر عباسعلی، اسلامی شهربابکی مهین، مجاهدی رضاییان ستاره، سرمست نیلوفر. بازنمایی دستور زبان داستان در گفتمان روایی دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر فارسی زبان. طب توانبخشی[Internet]. 1400؛10(1 ):26-37. Available from: https://sid.ir/paper/416003/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی آهنگر، مهین اسلامی شهربابکی، ستاره مجاهدی رضاییان، و نیلوفر سرمست، “بازنمایی دستور زبان داستان در گفتمان روایی دانش آموزان سندرم داون آموزش پذیر فارسی زبان،” طب توانبخشی، vol. 10، no. 1 ، pp. 26–37، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416003/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button