مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پایایی و روایی مقیاس سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 61

چکیده

 مقدمه: سازگاری تحصیلی که شامل انطباق سازنده دانشجویان با چالش های تحصیلی است, موجب افزایش توانمندی تحصیلی و روان شناختی می شود. با توجه به اهمیت سازگاری تحصیلی در زندگی تحصیلی دانشجویان, این پژوهش با هدف بررسی پایایی و روایی مقیاس سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در سال 1398 انجام شد. روش ها: در این پژوهش توصیفی از نوع روان سنجی ابزار, تعداد 250 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 1399-1398 به شیوه نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به مقیاس سازگاری تحصیلی اندرسون (Anderson) و همکاران و مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز (Fredericks) و همکاران پاسخ دادند. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ, روایی هم گرا با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی محاسبه شد. نتایج: تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که شاخص X2/df برای ساختار سه عاملی, 13/2 است و شاخص های برازندگی مدل (966/0 GFI=, 928/0 AGFI=, 969/0 CFI=, 944/0 NFI=, 949/0TLI=, 068/0RMSEA=) رضایت بخش بود. پایایی برحسب ضریب آلفای کرونباخ برای سازگاری تحصیلی 80/0 گزارش شد (سبک زندگی دانشجویی= 70/0, موفقیت تحصیلی= 77/0, انگیزه تحصیلی= 76/0). همچنین بین سازگاری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>P) و روایی هم گرا تایید می شود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق حاضر, مقیاس سازگاری تحصیلی ابزاری مناسب با خصوصیات روان سنجی قابل قبول برای سنجش سازگاری تحصیلی در دانشجویان ایرانی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهاروند، ایمان، قاسمی جوبنه، رضا، و سودانی، منصور. (1399). پایایی و روایی مقیاس سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(83 )، 54-61. SID. https://sid.ir/paper/416076/fa

    Vancouver: کپی

    بهاروند ایمان، قاسمی جوبنه رضا، سودانی منصور. پایایی و روایی مقیاس سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛20(83 ):54-61. Available from: https://sid.ir/paper/416076/fa

    IEEE: کپی

    ایمان بهاروند، رضا قاسمی جوبنه، و منصور سودانی، “پایایی و روایی مقیاس سازگاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 20، no. 83 ، pp. 54–61، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416076/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button