مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

256
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت ارایه خدمات بهداشتی-درمانی از دیدگاه گیرندگان خدمت در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان کوهدشت

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه: سلامت جامعه به طور عمده به بخش مراقبت های اولیه نظام سلامت در یک کشور بستگی دارد. بهبود کیفیت مراقبت های بهداشتی-درمانی, از جمله سیاست های نظام بهداشت و درمان در بسیاری از کشورها است. از طرف دیگر, شناخت انتظارات مشتریان, اولین قدم در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت ارایه خدمات بهداشتی-درمانی از دیدگاه مراجعان در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان کوهدشت انجام شد. روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی-مقطعی بود و جامعه آماری آن را مراجعان به 14 مرکز خدمات جامع سلامت شهرستان کوهدشت تشکیل داد. بدین ترتیب, 310 نفر به روش تصادفی منظم انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد SERVQUAL جمع آوری گردید و در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: گیرندگان خدمات, میانگین کل کیفیت ارایه خدمات را در حد مناسب و قابل قبولی ارزیابی نکردند (10/61 از 140). در تمامی ابعاد شش گانه, خدمات ارایه شده کیفیت قابل قبولی نداشت. مطلوب ترین و نامطلوب ترین بعد به ترتیب ملموس (88/3 ± 51/12) و پاسخگویی (50/3 ± 81/9) بود. زنان کیفیت ارایه خدمات را پایین تر از مردان و ساکنان شهر نیز کیفیت خدمات را پایین تر از ساکنان روستا ارزیابی نمودند. ارتباط معنی داری بین سن با ابعاد پاسخگویی (019/0 = P) و دسترسی (005/0 = P) مشاهده شد. درامد با بعد ملموس (001/0 = P) و تحصیلات با ابعاد ملموس (005/0 = P) و قابلیت اطمینان (018/0 = P) رابطه معنی داری را نشان داد. نتیجه گیری: خدمات بهداشتی-درمانی ارایه شده, از دیدگاه مراجعان کیفیت قابل قبولی نداشت. لزوم بهبود کیفیت از جنبه های مختلف به ویژه پاسخگویی, ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امامی، رویا، و پیرزاده، آسیه. (1399). بررسی کیفیت ارایه خدمات بهداشتی-درمانی از دیدگاه گیرندگان خدمت در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان کوهدشت. تحقیقات نظام سلامت، 16(1 )، 29-37. SID. https://sid.ir/paper/416087/fa

    Vancouver: کپی

    امامی رویا، پیرزاده آسیه. بررسی کیفیت ارایه خدمات بهداشتی-درمانی از دیدگاه گیرندگان خدمت در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان کوهدشت. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1399؛16(1 ):29-37. Available from: https://sid.ir/paper/416087/fa

    IEEE: کپی

    رویا امامی، و آسیه پیرزاده، “بررسی کیفیت ارایه خدمات بهداشتی-درمانی از دیدگاه گیرندگان خدمت در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان کوهدشت،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 16، no. 1 ، pp. 29–37، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416087/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button