مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان همدلی با بیماران و همسویی آن با مهارت های ارتباطی و رعایت اخلاق حرفه ای در دانشجویان پزشکی جهرم: یک مطالعه پایلوت در جنوب ایران

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 33

چکیده

 زمینه و هدف: رعایت حقوق بیمار در عرصه خدمات سالمت, نقش مهمی را در بهبود و تنظیم رابطه پزشک و بیمار ایفا می کند و در مدیریت نظام سالمت از اهمیت بالایی برخوردار است. همدلی و مهارت های ارتباطی امروزه به عنوان یکی از موضوعات مهم در حوزه درمان مطرح شده اند. رعایت اخلاق حرفه ای نیز جزء ماهیت ذاتی حرفه پزشکی است و بررسی مولفه هایی که بر روی رعایت اخالق حرفه ای تاثیر میگذارد بسیار با اهمیت است. هدف این مطالعه بررسی میزان همدلی و ارتباط بین فردی دانشجویان پزشکی و ارتباط بین این دو مولفه با رعایت اخالق حرفه ای بوده است. روش: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شده است. نمونه گیری به صورت سرشماری از کلیه دانشجویان در سه مقطع بالینی, کاراموزی و کارورزی انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده شامل: فرم اطلاعات دموگرافیک, نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه مهارت های ارتباطی جرابک, پرسشنامه شاخص واکنش پذیری بین فردی همدلی و پرسشنامه رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای می باشند. پرسشنامه مهارت های ارتباطی با 34 ماده با 5 حیطه, شاخص واکنش پذیری بین فردی با 28 سوال در یک طیف 5 درجه ای با چهار حیطه و پرسشنامه رعایت معیارهای اخالق حرفه ای با 31 سوال پنج گزینه ای و 8 حیطه استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بالاترین میانگین در سنجش رعایت اخالق حرفه ای به حیطه کیفیت مراقبت از بیمار با مقدار 8. 4 ± 30. 27, در مهارت های ارتباطی به حیطه نظم دهی به هیجان ها با مقدار 04. 24 32. 3 ± و در حیطه همدلی مربوط به حیطه مهارت پریشانی شخصی با مقدار 9. 6 ± 26. 17 اختصاص داشت. بر اساس نتایج رگرسیون مشخص شد که همدلی به صورت معنی داری قادر به پیش بینی مهارتهای ارتباطی میباشد 0001. 0=p. ارتباط معنی داری بین همدلی و برخی زیر حیطه های مهارتهای ارتباطی و سپس با شاخص های رعایت اخالق حرفه ای وجود داشت داشت. مهارتهای ارتباطی نیز با رعایت اخالق حرفه ای مرتبط بود 05. 0متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مصلی نژاد، لیلا، و عبدالهی فر، سعید. (1399). بررسی میزان همدلی با بیماران و همسویی آن با مهارت های ارتباطی و رعایت اخلاق حرفه ای در دانشجویان پزشکی جهرم: یک مطالعه پایلوت در جنوب ایران. Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)، 10(1 )، 28-33. SID. https://sid.ir/paper/416101/fa

    Vancouver: کپی

    مصلی نژاد لیلا، عبدالهی فر سعید. بررسی میزان همدلی با بیماران و همسویی آن با مهارت های ارتباطی و رعایت اخلاق حرفه ای در دانشجویان پزشکی جهرم: یک مطالعه پایلوت در جنوب ایران. Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)[Internet]. 1399؛10(1 ):28-33. Available from: https://sid.ir/paper/416101/fa

    IEEE: کپی

    لیلا مصلی نژاد، و سعید عبدالهی فر، “بررسی میزان همدلی با بیماران و همسویی آن با مهارت های ارتباطی و رعایت اخلاق حرفه ای در دانشجویان پزشکی جهرم: یک مطالعه پایلوت در جنوب ایران،” Future of Medical Education Journal (آینده آموزش پزشکی)، vol. 10، no. 1 ، pp. 28–33، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416101/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button