Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: محیط آموزشی تاثیر زیادی بر موفقیت یادگیرندگان، رضایت، احساس خشنودی، رفاه شخصی، پیشرفت و انتخاب شغل دانشجویان دارد. شایان ذکر است که محیطهای نامناسب هزینه بر بوده و از نظر مالی بازخورد منفی دارند. ارزیابی محیط آموزشی بهترین شاخص برای رسیدن به هدف های آموزشی با کیفیت باال است که به تحلیل فعالیت های آموزشی در سیستم دانشگاهی می پردازد و از آن میتوان به نتایج منطقی و متعارف دست یافت. هدف از این مطالعه تعیین محیط آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد از دیدگاه اعضاء هییت علمی و اساتید آموزشی و معرفی پرسشنامه مناسب جهت بررسی محیط آموزشی از دیدگاه اساتید است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی، توصیفی است. جامعه پژوهش به صورت سرشماری انتخاب شد که شامل کلیه اساتید آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال 1398 است و از پرسشنامه اطالعات دموگرافیک و of Assessment گردید استفاده (AMEET(Medical Education Environment by Teachers برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Stata استفاده شد. برای توصیف داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و از آزمون آماری من ویتنی و آزمون کروسکال استفاده گردید. یافته ها: میانگین کلی دیدگاه اعضاء هییت علمی و اساید نسبت به محیط آموزشی از 200 برابر 47. 20± 59. 118 بود که به ترتیب کمترین و بیشترین میانگین را به بعد درک از فضای مشارکتی و درک از آموزش اختصاص دادند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد اساتید و اعضاء هییت علمی محیط آموزشی را در دانشکده با گرایش بیشتر به سمت مثبت ارزیابی کردند. و استفاده از پرسشنامه AMEET می تواند در فرآیند شناخت دقیق محیط آموزشی بسیار کمک کننده باشد و بررسی محیط آموزشی و برنامه ریزی دقیق تر برای بهبود وضع آموزشی ضروری به نظر می رسد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    194
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 194

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    125
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: The present study was done in order to evaluate the students’ clinical skill, enhance the quality of cares given, and consider limitations of common evaluation ways, as well as loss of texts about impact of new evaluation in education. The aim of this study was the impact of using direct observation of procedural skill (DOPS) evaluation method on some clinical skills of midwifery students. Methods: This quasi-experimental study was performed on 70 midwifery students in the delivery ward of Fatemieh Hospital in Hamadan during the first semester of 2017-2018. In this stage, the students in the control group were evaluated according to the current method of the faculty and the experimental group was evaluated by the DOPS method through a checklist. Finally, the evaluation scores of students were compared in both control and experimental groups. Results: According to T-test results, the average score in vaginal examination, Leopold maneuver and hearing fetal heart rate has been equal before doing the test (P>0. 05); however, after intervention the difference between the results obtained from these two groups was significant (P<0. 05). Then scores prior and after intervention in each group was compared through T-paired test. According to results of this test, before intervention, the difference within two groups were not significant but after intervention (p>0. 05), the scores have significantly increased in test group (P<0. 05). Conclusion: Findings showed that using DOPS evaluation way can be effective in enhancing clinical skills of midwifery students in vaginal examination; however, Leopold maneuver and hearing fetal heart rate are recommended for other procedures.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 125

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

ATAEE ZAHRA | DADPOUR BITA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    92
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

Medical management is a team work (1) which shares knowledge in medical field, enhances the level of physician information, and leads to improve the quality of care (2). Having enough medical knowledge is required for making the best decision for patients (3). In this regard, physician’ s information varies by experience, skill and literacy, (4)(5) as well as the exchange of information improves the quality of treatment for patients. (6) It is reasonable that failure to exchange information results in miss-diagnosis, improper treatment, and compromises the quality of care (7). . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 92

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    57
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background: The educational environment has a great impact on learners' success, satisfaction, personal well-being, progress, and their career choices. It is worth noting that inappropriate environments are supposed to be costly and financially negative. Evaluation of the educational environment is the best indicator for achieving high quality educational goals that analyze the educational activities in the academic system, so that it can provide logical and standard results. The purpose of this study was to determine the educational environment of Mashhad School of Nursing and Midwifery from the viewpoints of faculty members and educational professors, as well as to introduce an appropriate questionnaire to evaluate the educational environment from the teachers' point of view. Methods: This is a cross-sectional, descriptive study. The study population was selected through census which included all teaching professors of Mashhad School of Nursing and Midwifery in year 2019 using demographic information questionnaire and Assessment of Medical Education Environment by Teachers questionnaire. For validity and reliability of questionnaires, 50 questions and six dimensions of teachers' perceptions of education, learning activities, students, learning environment, collaborative environment and self-professionalism were used. Stata software was used for data analysis. Descriptive statistics including frequency, mean, and standard deviation were used to describe the collected data. Also Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests were used. Results: The mean score of faculty members and teachers' views on the educational environment was 118. 59± 20. 47 out of 200 that devoted the lowest and highest averages, respectively, to the perception of collaborative space and perception of education. Conclusion: The results showed that the faculty members evaluated the educational environment in the faculty more positively. Also using the AMEET questionnaire could be very helpful in the process of identifying the learning environment accurately. Furthermore, examining the educational environment and more careful plannings seem necessary to improve the educational situation.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 57

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    3-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: مراقبین سلامت گروهی از ارایه دهندگان اولیه خدمات بهداشتی درمانی محسوب می شوند و افزایش توان علمی و عملی آنان یکی از اهداف استراتژیک در نظام سالمت می باشد. ارایه آموزش اثربخش و مطلوب جهت یادگیری، از راهکارهای اساسی بهبود کیفیت خدمات بوده و این امر با انتخاب شیوه مناسب آموزشی امکان پذیر خواهد بود لذا هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش اصول مراقبت مادران باردار بردانش و عملکرد مراقبین سالمت به روش های حضوری و غیرحضوری بود. روش: این مطالعه از نوع مداخله ای و نیمه تجربی بوده و در سال 97-1396 انجام شده است. 64 نفر از مراقبین سالمت شاغل درمرکز بهداشت مشهد به دو گروه 32 نفری تقسیم شدند. برای آموزش غیرحضوری مطالب بسته آموزشی آماده گردید و برای گروه آموزش حضوری به روش سخنرانی تدریس شد. میزان دانش با کمک پرسشنامه آزمون کتبی و نحوه عملکرد با چک لیست مهارتی کنترل گردید. یافته ها: با مقایسه نمرات قبل و بعد از مداخله آموزشی، تفاوت میانگین نمرات درگروه حضوری 334/0± 50/4 و در گروه غیرحضوری 328/0± 77/3 بود. این تفاوت مقادیر در هر یک ازگروه ها معنادار بود. اختلاف میانگین نمرات پس آزمون برای دوگروه به میزان 463/0± 70/0 بود. تفاوت میانگین نمرات عملکردی با دو نوع آموزش 246/17± 0/0 تعیین شد و تفاوت معناداری نیز برای گروه ها مشخص نشد. نتیجه گیری: در این پژوهش، افزایش سطح اطلاعات مراقبین سالمت قابل قبول بود و هر دو روش تاثیر یکسان و مشابه ی در حیطه شناختی و عملکردی داشت. بنابراین روش استفاده از بسته آموزشی می تواند جایگزین مناسبی برای روش سخنرانی شود.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    8-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    466
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: ظهور فناوریهای الکترونیکی فرآیند یاددهی-یادگیری را متحول ساخته است. یکی از این فناوری ها یادگیری سیار است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش به شیوه یادگیری سیار بر یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری در آموزش زبان انگلیسی بود. روش: طرح پژوهش حاضر، پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشکده پرستاری شهرکرد در سال تحصیلی 96-95 بود حدود 130 نفر از این جامعه آماری تعداد 30 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. ابزار مورد استفاده شامل آزمون یادگیری پیش آزمون-پس آزمون یادگیری با تایید روایی صوری توسط اساتید و پایایی کرونباخ 83/0 و یادداری با تایید روایی صوری توسط اساتید و پایایی کرونباخ 79/0 از محتوای درس زبان انگلیسی بود. یافته ها: داده های بدست آمده با استفاده از آزمون آماری تیمستقل و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش به شیوه سیار موجب افزایش میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری در زبان انگلیسی میشود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، به مجریان آموزش توصیه میشود که از فناوریهای سیار در آموزش زبان انگلیسی استفاده نمایند.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    210
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: اساتید یکی از ارکان اصلی دانشگاه محسوب میشوند و نحوه عملکرد آنها در بازدهی کل نظام آموزشی نقش اساسی ایفا میکند. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت مولفه های موثر بر ارزشیابی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و ارتباط آن با ویژگی های جمعیت شناختی اساتید انجام گرفت. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی می باشد. جامعه آماری تمام اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 278 نفر در سال تحصیلی 96-97 بودند. به روش سرشماری همه اعضا هیات علمی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از نرم افزار ارزشیابی اساتید استفاده شد. اطلاعات از فرم ارزشیابی اساتید با استفاده از نرم افزار سامانه سما که دارای 14 مولفه می باشد، استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی فرم به تایید صاحب نظران و پایایی فرم با استفاده از روش الفای کرونباخ 82/0 بدست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 در سطح معنی داری 05/0 انجام شد. یافته ها: شرکت کنندگان در این مطالعه 144نفر 44درصد زن و 155 نفر56درصد مرد بودند. حداکثر نمره ارزشیابی اساتید 5 بود و میانگین نمره کلی ارزشیابی 29/49± 0/4 بدست آمد. بین میانگین وضعیت ارزشیابی اساتید بر اساس جنس و مدرک تحصیلی تفاوت معنی داری وجود نداشت. اما بین نمره ارزشیابی اساتید براساس رتبه علمی تفاوت معنی داری وجود داشت 001>/p. نتیجه گیری: توجه به رفتار و عملکرد استاد در کالس درس می تواند به عنوان راهکاری برای ارتقاء عملکرد اساتید دانشگاه موثر باشد. بنابراین توانمند نمودن اساتید بر حسب رتبه علمی یا اساتید با درجه علمی پایین تر در زمینه روش های تدریس موثر و همچنین آموزش مهارتهای ارتباطی با دانشجویان ضروری به نظر میرسد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 210

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    19-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    165
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 165

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: بهبود و توسعه عملکرد تحصیلی فراگیران یکی از اهداف اصلی مراکز آموزشی میباشد. عملکرد تحصیلی افراد از روش های عادات مطالعه افراد نشات میگیرد که در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اهمیت به سزایی دارد. این مطالعه با هدف بررسی عادات مطالعه در بین دانشجویان ترمهای اول و آخر دانشکده علوم پیراپزشکی انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی تحلیلی، بر روی دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد که در سال تحصیلی 96-95 مشغول تحصیل بودند، انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل 164 دانشجوی کارشناسی مشغول به تحصیل در ترم اول و آخر بودند، که در نهایت 154 پرسشنامه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه عادت های مطالعه PSSHI بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ورژن 21 استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی میانگین، توزیع فراوانی و آزمون t مستقل تحلیل گردید. یافته ها: اکثریت دانشجویان در این پژوهش مونث 9/78 درصد و مجرد 4/85 درصد بودند. 18 نفر 12 درصد از شرکت کنندگان فقط در طول ترم، 56 نفر 3/37 درصد در زمان فرجه ها و 76 نفر 7/50 درصد، شب امتحان برای امتحان آماده میشدند. میانگین نمره عادات مطالعه دانشجویان 42 از حداکثر نمره 90 و در حد متوسط بود. همچنین بین حیطه های عادات مطالعه افراد با جنسیت ارتباط معنادار وجود داشت 0001/0=P. نتایج مطالعه نشان داد که وضعیت مطالعه در دانشجویانی که صبح مطالعه می کنند بهتر میباشد میانگین 10± 45. میانگین نمره ی انگیزش یادگیری در دانشجویان مذکر و مونث به ترتیب 2/6 و 7/5 و میانگین نمره ی شرایط فیزیکی مطالعه به ترتیب 9/7 و 7/6 از 12 بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت عادات مطالعه دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی در حد متوسط است که با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بنابراین با توجه به اهمیت عادات مطالعه در عملکرد و پیشرفت تحصیلی افراد و از آنجایی که عملکرد تحصیلی در نهایت تاثیر بسزایی بر آینده شغلی و تحصیلی افراد دارد، لذا توجه و برنامه ریزی در جهت بهبود روش ها و عادات مطالعه دانشجویان امری ضروری است.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    28-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    459
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: رعایت حقوق بیمار در عرصه خدمات سالمت، نقش مهمی را در بهبود و تنظیم رابطه پزشک و بیمار ایفا می کند و در مدیریت نظام سالمت از اهمیت بالایی برخوردار است. همدلی و مهارت های ارتباطی امروزه به عنوان یکی از موضوعات مهم در حوزه درمان مطرح شده اند. رعایت اخلاق حرفه ای نیز جزء ماهیت ذاتی حرفه پزشکی است و بررسی مولفه هایی که بر روی رعایت اخالق حرفه ای تاثیر میگذارد بسیار با اهمیت است. هدف این مطالعه بررسی میزان همدلی و ارتباط بین فردی دانشجویان پزشکی و ارتباط بین این دو مولفه با رعایت اخالق حرفه ای بوده است. روش: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شده است. نمونه گیری به صورت سرشماری از کلیه دانشجویان در سه مقطع بالینی، کاراموزی و کارورزی انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده شامل: فرم اطلاعات دموگرافیک، نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه مهارت های ارتباطی جرابک، پرسشنامه شاخص واکنش پذیری بین فردی همدلی و پرسشنامه رعایت معیارهای اخلاق حرفه ای می باشند. پرسشنامه مهارت های ارتباطی با 34 ماده با 5 حیطه، شاخص واکنش پذیری بین فردی با 28 سوال در یک طیف 5 درجه ای با چهار حیطه و پرسشنامه رعایت معیارهای اخالق حرفه ای با 31 سوال پنج گزینه ای و 8 حیطه استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بالاترین میانگین در سنجش رعایت اخالق حرفه ای به حیطه کیفیت مراقبت از بیمار با مقدار 8. 4 ± 30. 27، در مهارت های ارتباطی به حیطه نظم دهی به هیجان ها با مقدار 04. 24 32. 3 ± و در حیطه همدلی مربوط به حیطه مهارت پریشانی شخصی با مقدار 9. 6 ± 26. 17 اختصاص داشت. بر اساس نتایج رگرسیون مشخص شد که همدلی به صورت معنی داری قادر به پیش بینی مهارتهای ارتباطی میباشد 0001. 0=p. ارتباط معنی داری بین همدلی و برخی زیر حیطه های مهارتهای ارتباطی و سپس با شاخص های رعایت اخالق حرفه ای وجود داشت داشت. مهارتهای ارتباطی نیز با رعایت اخالق حرفه ای مرتبط بود 05. 0متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button