مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

233
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

435
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی بر آگاهی، نگرش و عملکرد فرهنگیان نسبت به اهدای عضو

صفحات

 صفحه شروع 306 | صفحه پایان 313

چکیده

 سابقه و هدف کمبود عضو اهدایی از محدودیت های اساسی پیوند اعضا می باشد. ارتقای اهدای عضو نیازمند افزایش آگاهی و ایجاد نگرش مثبت از طریق آموزش با شیوه های خاص می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی برآگاهی, نگرش و عملکرد فرهنگیان مرتبط با اهدای عضو انجام شد. مواد و روش ها این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار بر روی 120 نفر از فرهنگیان که بطور تصادفی در سه گروه 40 نفره همتامحور, پرسنل-بهداشتی درمانی و کنترل تخصیص یافتند, انجام شد. دو گروه مداخله تحت جلسات آموزشی قرار گرفتند. اطلاعات قبل و بعد از مداخله از طریق پرسشنامه سه گروه در سه حیطه آگاهی, نگرش و عملکرد جمع آوری شده و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها اغلب فرهنگیان (33/58 %) مونث بودند. 66/61 % دارای مدرک کارشناسی و 83/60 % در مقطع ابتدایی تدریس می کردند. میانگین نمرات آگاهی, نگرش و عملکرد افراد نسبت به اهدای عضو در دو گروه مداخله قبل (در گروه همتامحور به ترتیب 12/2± 52/11, 24/10± 05/92 و 42/1± 87/1 و در گروه پرسنل بهداشتی-درمانی به ترتیب 00/3± 30/11, 92/10± 73/90 و29/1± 38/1) و بعد از مداخله(در گروه همتامحور به ترتیب 13/1± 47/15, 70/5± 78/98 و 50/0± 53/3 و در گروه پرسنل بهداشتی-درمانی به ترتیب 49/1± 13/15, 52/5± 95/96 و 81/0± 05/3), تفاوت معنی داری داشت (05/0>p), میانگین نمره نگرش و عملکرد فرهنگیان در گروه همتامحور بطور معنی داری بیشتر از دیگر گروه ها بود (05/0P<). نتیجه گیری نتایج مطالعه نشان داد که آموزش همتامحور روشی موثرتر در کنار آموزشی پرسنل بهداشتی-درمانی, جهت ارتقا و نهادینه کردن اهدای عضو می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدپور، مژگان، محمدپور، علی، عجم زیبد، حسین، و نجفی، سمانه. (1398). مقایسه تاثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی بر آگاهی, نگرش و عملکرد فرهنگیان نسبت به اهدای عضو. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 21(1 )، 306-313. SID. https://sid.ir/paper/416178/fa

    Vancouver: کپی

    محمدپور مژگان، محمدپور علی، عجم زیبد حسین، نجفی سمانه. مقایسه تاثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی بر آگاهی, نگرش و عملکرد فرهنگیان نسبت به اهدای عضو. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1398؛21(1 ):306-313. Available from: https://sid.ir/paper/416178/fa

    IEEE: کپی

    مژگان محمدپور، علی محمدپور، حسین عجم زیبد، و سمانه نجفی، “مقایسه تاثیر آموزش همتامحور و آموزش پرسنل بهداشتی درمانی بر آگاهی, نگرش و عملکرد فرهنگیان نسبت به اهدای عضو،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 21، no. 1 ، pp. 306–313، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416178/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button