مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اثر تمرین تصویرسازی حرکتی پس از جلسه ی تمرین بر تحکیم حافظه ی حرکتی سالمندان (مطالعه نیمه آزمایشی)

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: هدف از پژوهش حاضر, ارزیابی اثر تمرین تصویرسازی حرکتی پس از جلسه ی تمرین بر تحکیم حافظه ی حرکتی سالمندان بود. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش, سالمندان زن و مرد سالم ساکن در آسایشگاه های شهر مشهد بودند که 22 نفر از افراد واجد شرایط به صورت تصادفی در 2 گروه تصویرسازی حرکتی و کنترل (11 نفر هر گروه) قرار گرفتند. مداخلات درگروه آزمون شامل مراحل اکتساب, بازیابی پس از 24 ساعت و یک هفته بود. تکلیف حافظه ی حرکتی شامل اجرای یک توالی انگشتی بود که پس از آن تمرین مکمل تصویرسازی حرکتی برای گروه تجربی و مطالعه کتاب به مدت 15 دقیقه برای گروه کنترل اجرا شد. در توصیف آماری داده ها از شاخص های میاتگین و انحراف استاندارد و در تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه های تکراری (تعیین اثر بخشی تمرینات تصویرسازی حرکتی) و نیز از آزمون تعقیبی بونفرونی جهت مشخص شدن تفاوت معنی دار در مراحل مختلف استفاده شد و جهت مقایسه دو گروه از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که در مرحله یادداری 2, بین دو گروه تصویرسازی حرکتی و کنترل تفاوت معنی دار آماری با برتری گروه تصویرسازی وجود دارد (F=9/87 و P=0/005). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از تمرین تصویرسازی حرکتی موجب بهبود معنادار در مراحل مختلف شد؛ همچنین, تمرین مکمل تصویرسازی حرکتی در تحکیم و بهبود حافظه حرکتی سالمندان پس از یک هفته موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدوی، الهام، استیری، زهرا، و شهابی کاسب، محمدرضا. (1399). ارزیابی اثر تمرین تصویرسازی حرکتی پس از جلسه ی تمرین بر تحکیم حافظه ی حرکتی سالمندان (مطالعه نیمه آزمایشی). دانشکده علوم پزشکی نیشابور، 8(4 (پیاپی 29) )، 22-34. SID. https://sid.ir/paper/416216/fa

    Vancouver: کپی

    مهدوی الهام، استیری زهرا، شهابی کاسب محمدرضا. ارزیابی اثر تمرین تصویرسازی حرکتی پس از جلسه ی تمرین بر تحکیم حافظه ی حرکتی سالمندان (مطالعه نیمه آزمایشی). دانشکده علوم پزشکی نیشابور[Internet]. 1399؛8(4 (پیاپی 29) ):22-34. Available from: https://sid.ir/paper/416216/fa

    IEEE: کپی

    الهام مهدوی، زهرا استیری، و محمدرضا شهابی کاسب، “ارزیابی اثر تمرین تصویرسازی حرکتی پس از جلسه ی تمرین بر تحکیم حافظه ی حرکتی سالمندان (مطالعه نیمه آزمایشی)،” دانشکده علوم پزشکی نیشابور، vol. 8، no. 4 (پیاپی 29) ، pp. 22–34، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416216/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button