مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

79
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

چکیده

 مقدمه نظر به اهمیت آموزش به منظور ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی-عروقی, این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی-عروقی در بهورزان شهرستان رفسنجان انجام شد. مواد و روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. این مطالعه در سال 1398 بر روی 79 نفر از بهورزان شهرستان رفسنجان که به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند, انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه های مشخصات دموگرافیک و الگوی باور بهداشتی بود. پرسشنامه ها در دو نوبت قبل و بعد از انجام مداخله تکمیل شدند. بعد از انجام پیش آزمون, مداخله آموزشی طی چهار جلسه 45 دقیقه ای برای گروه مداخله انجام شد. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل, تی زوجی, دقیق فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی (004/0>p), حساسیت درک شده (001/0>p), شدت درک شده (002/0>p), منافع درک شده (001/0>p), خود کارآمدی درک شده (001/0>p) و رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی-عروقی (001/0p=) در گروه مداخله پس از انجام مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته است. نتیجه گیری بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه, آموزش بر پایه الگوی اعتقاد بهداشتی می تواند در جهت ارتقای رفتار پیشگیری کننده از بیماری های قلبی-عروقی مفید و موثر واقع شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کهنوجی، زهرا، میرزایی، طیبه، اسدپور، محمد، و سبزواری، سکینه. (1399). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی. سلامت جامعه، 14(4 )، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/416267/fa

    Vancouver: کپی

    کهنوجی زهرا، میرزایی طیبه، اسدپور محمد، سبزواری سکینه. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی. سلامت جامعه[Internet]. 1399؛14(4 ):1-12. Available from: https://sid.ir/paper/416267/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کهنوجی، طیبه میرزایی، محمد اسدپور، و سکینه سبزواری، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری های قلبی و عروقی،” سلامت جامعه، vol. 14، no. 4 ، pp. 1–12، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416267/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button