Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

455
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

509
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحول و آسیب شناسی کنش های اجرایی در کودکان با آسیب بینایی: مطالعه مروری نظام مند

صفحات

 صفحه شروع 295 | صفحه پایان 308

چکیده

 زمینه و هدف: کنش های اجرایی اهمیت بسیار زیادی برای دستیابی به موفقیت های تحصیلی و اجتماعی در دوره کودکی دارد. این اصطلاح, مجموعه ای از توانایی های شناختی مانند برنامه ریزی, مهار توجه, حافظه فعال, بازداری, و انعطاف پذیری شناختی را شامل می شود. امروزه, مدل های نظری بر نقش محدودیت بینایی در تحول و ارزیابی کنش های اجرایی تاکید می کنند؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش, مطالعه مروری نظام مند تحول و آسیب شناسی کنش های اجرایی در کودکان با آسیب بینایی بود. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظام مند انجام شد؛ بدین صورت که یافته های پژوهشی از سال های میلادی 1995 تا 2019 در پایگاه های اطلاعاتی PupMed, Springer, Scopus, ProQuest, Science direct, Google Scholar با جستجوی کلیدواژه های کنش های اجرایی, نابینایی, نابینایی مادرزادی, آسیب بینایی, توانمندی های شناختی, حافظه, حافظه فعال, حافظه شنیداری, بازداری, توجه, و حافظه کوتاه مدت مورد جستجو قرار گرفت که در نهایت بر اساس معیارهای ورود از بین 49 مقاله سرچ شده, با استفاده از چک لیست پریزما, 21 مقاله وارد پژوهش شده و نتایج به دست آمده طبقه بندی, خلاصه, و گزارش شد. یافته ها: ارزیابی حاصل از مقالات مورد بررسی نشان داد که با وجود تاثیر اجتناب ناپذیر حس بینایی در تحول کنش های اجرایی, عواملی مانند سن آغاز نابینایی, جبران حسی, توجه فضایی-شنیداری و پردازش شنیداری, مهارت های جهت یابی و تحرک, انعطاف پذیری قشر مخ, تغییرات ساختاری مغز, و سطح عملکرد هوشی, نقش بسیار مهمی در تحول بهنجار کنش های اجرایی کودکان با آسیب بینایی دارد. نتیجه گیری: بررسی یافته های به دست آمده نشان داد که تحول کنش های اجرایی در کودکان با آسیب بینایی همان پیچیدگی های تحول این کنش ها را در کودکان بینا دارد و آن را می توان توسط یک عامل تبیین کرد. با این وجود, تجربیات و ویژگی های فردی و محیطی سهم بیشتری در تحول کنش های اجرایی کودکان با آسیب بینایی دارند؛ بنابراین توجه به این عوامل می تواند به شناخت بهتر کنش های اجرایی در این کودکان کمک کرده و به طراحی روی آوردهای جدید آموزشی, توانبخشی, و مداخله منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چوبداری، عسگر، علیزاده، حمید، شریفی درآمدی، پرویز، و عسگری، محمد. (1399). تحول و آسیب شناسی کنش های اجرایی در کودکان با آسیب بینایی: مطالعه مروری نظام مند. سلامت روان کودک (روان کودک)، 7(1 )، 295-308. SID. https://sid.ir/paper/416374/fa

    Vancouver: کپی

    چوبداری عسگر، علیزاده حمید، شریفی درآمدی پرویز، عسگری محمد. تحول و آسیب شناسی کنش های اجرایی در کودکان با آسیب بینایی: مطالعه مروری نظام مند. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1399؛7(1 ):295-308. Available from: https://sid.ir/paper/416374/fa

    IEEE: کپی

    عسگر چوبداری، حمید علیزاده، پرویز شریفی درآمدی، و محمد عسگری، “تحول و آسیب شناسی کنش های اجرایی در کودکان با آسیب بینایی: مطالعه مروری نظام مند،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 7، no. 1 ، pp. 295–308، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416374/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا